fredag 3. april 2009

Wikibooks, wikimedia og wikipedia.



Wikibøker er et bibliotek med gratis lærebøker og annet læremateriale. Innholdet er fritt tilgjengelig og vil alltid forbli det. Den norske utgaven av Wikibøker inneholder nå 421 oppslag Wikibooks

De siste to arbeidskravene har handlet om Wikibooks. Jeg har aldri hatt noen erfaring med å redigere Wikitekster før. Wikipedia har jeg benyttet ofte, når det har vært ting eller kjente navn jeg har vært nysgjerrig på. Jeg har ikke benyttet det i skolesammenheng før, men mer på det personlige planet.

Nå etter vi har arbeidet med å redigere artikkelen om sosiale nettsteder, og opprettet en bildedatabase om Fredriksten Festning, har jeg fått opp øynene for dette i andre sammenhenger. Vi syntes det var veldig morsomt å lage en artikkel, og se det endelige resultatet til slutt.

Det er jo litt å sette seg inn i av selve redigeringen av artikkelen, og endel ukjente koder man må bli kjent med. Jeg og Solveig jobbet sammen om begge Wikiartiklene, og syntes ikke dette bød på så store problemer. Vi skjønte raskt etter litt prøving og feiling hva som skulle til for å få den riktige layouten.

Jeg synes konseptet med wikibooks er spennende, siden det er en kilde til kunnskap som alle har mulighet til å kunne påvirke og forbedre. Det er spennende å se sin egen artikkel ute, og at andre har mulighet til å endre den til noe enda bedre. Det er jo også muligheter for å diskutere artiklene på egen "side".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar