onsdag 15. april 2009

Datamaskinen


Datamaskinen utvikles hele tiden og jeg syns det er utrolig hvor langt de har kommet siden den første datamaskinen ble laget på 1800-tallet (dette uten et operativsystem). Selv er jeg 23 år gammel og føler at datamaskinen alltid har vært en del av den normale familien. Men når jeg tenker meg godt om husker jeg hvor stas det var da pappa hadde fått en datamaskin på tidlig 90-tallet. Det var for meg en stor kloss med en skjerm som pappa brukte i jobbsammenheng. World Wide Web ble oppfunnet i 1991, men nettleseren kom ikke før i 1995. Husker fortsatt da vi fikk internett hjemme hvor man måtte bruke telefonlinjen for å være tilkoblet. Foreldrene mine ble gale da de måtte ringe gang på gang pga opptattsignal da de prøvde å ringe hjem fra jobben. Og ha en datamaskin på skolen kan man ikke si var vanlig. På skolen jeg gikk var det kanskje 4 stk fordelt på over 600 elever. Så det var derfor aldri noen andre enn lærerne som benyttet seg av den, men det kun når de absolutt måtte.

Det er rart å tenke på dette og sammenlikne med hvordan det er i dag. Selv kan jeg nesten ikke leve uten pc`n min og bruker den opptil flere ganger daglig. De finnes på skoler over hele Norge og noen elever har til og med sin egen i ganske ung alder. For nåtidens elever er det utenkelig at det har vært en tid uten datamaskinen og det som en gang var luksus å ha er nå noe helt vanlig. Det er nesten unormalt og ikke ha en datamaskin i familien. Som nevnt er datamaskinen i utvikling hele tiden. Og når man ser på det som er vanlig i dag, PC - personal copmuter, skulle man ikke tro det går på mye av det samme som før. De er små og flotte med forskjellige farger og både store og små skjermer og man kan ta de med seg overalt. Alt man trenger er en lader og evt internett-tilkobling hvis man ønsker det. Det er så mye man kan gjøre med slik pc og det er flott at skolen endelig benytter seg av det mer og mer. Elevene starter med undervisning allerede i 1. klasse på mange skoler og vokser opp med pc som et flott hjelpemiddel.

Jeg kan ikke tenke meg hvordan det hadde gått hvis datamaskinen skulle forsvinne nå. Folk lagrer alt på pc`ene sine nå til dags og ville mistet utrolig mye dersom det skulle bli borte. Og for mange ville alt blitt mye tyngre uten

2 kommentarer:

  1. Den store utfordringen nå må vel være å få den tekniske delen av bruk av pc'er bedre. Slik som det er på min skole er det et rabalder med traller og ledninger og pc'er som ikke vil koble seg opp mot det tråløse nettverket. Det fungerer etterhvert, men er tidkrevende. I fremtiden bør det integreres en pc på hver eneste elevpult.

    SvarSlett
  2. Enig med Fredrik. Når elevene har hver sin PC og skolen får et solid bredbånd blir hverdagen helt annerledes.

    SvarSlett