torsdag 16. april 2009

Om utvikling og bruk av åpne videodatabaser på Wikibooks


Det å kunne bruke videoklipp og animasjoner i undervisningssammenheng er til stor hjelp når noe vanskelig, komplisert eller noe veldig abstrakt skal gjennomgås og jobbes med. Min gruppe valgte å ha fokus på naturfag, som virkelig er ett av fagene hvor lærerens forklaringer og bilder i lærebøkene ikke strekker til. Elevene skal gjøre forsøk, kunne gjøre rede for produksjonsprosesser, forklare ulike teorier om verdensrommets opprinnelse og forklare hvordan ulike kroppsdeler fungerer og påvirker hverandre. Mange elever trenger å få konkretisert og visualisert teoristoff; dette er en av mange gode grunner til å konstruere og videreutvikle og en stor videodatabase som kan være åpen for alle. En database lik den vi har jobbet med gjennom arbeidet med arbeidskrav 3 vil altså være gull verdt for en hvilken som helst lærer som evner å koble sammen datamaskin, internett og projektor.

Allikevel er det viktig at noen hensyn tas for at en slik videodatabase skal fungere optimalt.

For det første er det viktig at videoene er kategorisert, gjerne etter fag. Under hvert fag bør de igjen deles inn i enten delområder i fagene eller helst etter emner i den nye læreplanen. Det kan også være hensiktsmessig å dele emnene inn i kompetansemål for de ulike trinnene under hvert fag, slik vi har gjort her. Dette vil gjøre det mer oversiktlig, og dermed også være tidsbesparende for en lærer i en ellers hektisk og tidkrevende arbeidsuke.

Det andre jeg mener er essensielt for at en slik database skal være matnyttig for både lærere og elever, er at de som legger inn videoer har sett nøye gjennom dem på forhånd, og at utvalget av videoklipp/animasjoner er gjennomtenkt og rettet konkret mot kompetansemålene i læreplanen. I tillegg bør alle videoene som legges ut publiseres sammen med en kort (men nøyaktig) beskrivelse av innholdet. Slik unngår man at stressede lærere med liten tid avsatt til forberedelse av utradisjonelle (men ofte desto bedre) undervisningsopplegg slipper å se gjennom hvert enkelt klipp; at man altså ut fra beskrivelsen kan komme fram til om videoklippet/ animasjonen er passende i forhold til stoffet som skal gjennomgås.

Det siste punktet som etter min mening må ligge til grunn for at en videodatabase skal fungere optimalt i skolehverdagen, er at den er åpen og tilgjengelig for alle. Det gjelder ikke bare at den er åpen for alle som ønsker å se; det er også viktig at den kan redigeres av hvem som helst. Slik kan man sikre at databasen stadig er i utvikling, og at beskrivelser og videoklipp legges til regelmessig. En videodatabase kan aldri bli for stor, så lenge de som utvider den tar hensyn til de retningslinjer som er lagt for kategorisering under fag, emner eller kompetansemål.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar