tirsdag 14. april 2009

Animerte tegnfilmer

Vil dele en erfaring jeg har fått etter å vært i praksis. Jeg var i fjor utplassert ved Kjølberg skole i Fredrikstad. Mens vi var ute i praksis var vi heldige. De hadde en uke med tverrfaglige klasser, der elevene meldte seg på forskjellige kulturelle tilbud. Jeg var leder for HIP HOP gruppen, som ble en stor suksess.

Det jeg ville fortelle, som jeg syntes var flott, var at elevene i tillegg til å kunne velge fritt i dans, sang, matlaging osv. kunne velge en post med IKT. Og denne var det stor oppslutning om. Det var to studenter jeg hadde praksis sammen med som var ledere for denne gruppa. De valgte å lage animasjonsfilm. Og gjett om dette var populært. Tenkte litt rundt dette. Veldig spennende måte å koble sammen flere fag, for eksempel eventyr fra norskfaget med å lage kulisser i kunst og håndverk. Elevene syntes dette var kjempe moro, og gjett om de var stolte da videoene ble vist frem for hele skolen siste dagen.

Man kan få elevene til å reflektere om så mangt, hva med å lage en animert film med mobbing som tema?

4 kommentarer:

  1. Jøss, dette hørtes jo kjempe spennende ut! Utrolig hvor mange muligheter man har med IKT, og det kan kanskje bidra til å virkelig få fram budskap nettopp fordi elevene synes det er morsomt å jobbe med IKT. Animasjon og film er kanskje ikke en kanal man vanligvis velger når man skal jobbe mot mobbing, men kanskje det derfor er mer virkningsfullt. Dette er noe man bør prøve ut!

    SvarSlett
  2. Animasjonsfilm er supert som tverrfaglig prosjekt. Veldig mange emner man kan ta opp! Husker jeg lagde a-film i 1.klasse på lærerutdanningen, syns det var utrolig morsomt selv jeg!

    SvarSlett
  3. har selv brukt animasjonsfilm på 6. trinn. absolutt spennende. det jeg tror er viktig, er å gi dem få "tema" å velge mellom, rett og slett fordi de sliter med å komme igang når de ikke klarer å bli enige om hva filmen skal handle om!

    SvarSlett
  4. Hørtes spennende ut. Takk for tips.

    SvarSlett