onsdag 15. april 2009

Forskjellig type utstyr rundt omkring!

Som snart nyutdannet lærer har jeg vært på endel intervjuer de siste ukene. Jeg får da høre om de forskjellige skolene, alt fra elever, til antall lærere og til hva slags visjon de har for fremtiden. Så må jeg selvfølgelig spørre hva slags satsning de har på IKT - delen, og det er ganske forskjellig. Alle vil veldig gjerne bli gode på IKT, og har en slags plan i kommunen sin. Men så var det dette med kommuneøkonomi da, det er ikke akkurat flust om med penger, ihvertfall ikke rundt om der jeg bor!

Noen skoler satser virkelig på IKT, og har kommet ganske langt fram, og jeg må jo si at det frister å jobbe på en slik skole. Med fine og romslige datarom, flere pc`er på hvert klasserom, egne lærer - pc`er og portable prosjektorer. Jeg er iallefall klar for å påvirke denne retningen uansett hvor jeg havner hen!

2 kommentarer:

  1. Jeg lurer på om det faktisk er slik at de skolene som har få forholdsvis nyutdannede lærere blir hengende etter fordi de eldre lærerene ikke har det samme forholdet til datamaskiner som vi har. Etter hvert som det blir utskiftninger i rekkene vil IKT-delen falle på plass overalt. Det finnes ingen vei utenom IKT i skolen.

    SvarSlett
  2. Jeg har inntrykk at det ikke alltid er skolenes vilje det står på. Komunenes nettverk-systemer setter ofte begrensninger for skolenes bruk av PCer. Lærernes PCer er ofte bundet til en felles plattform for alle kommunens ansatte. Dette setter begrensninger på bruken av disse i undervisningsammenheng.

    SvarSlett