søndag 19. april 2009

Erfaringer fra skolehverdagen

Til daglig jobber jeg som kontaktlærer for en 7. Klasse på en barneskole. I min klasse gjør vi mye av skolearbeidet på data og bruker internett i mange sammenhenger. Det viktigste jeg mener vi som lærere bør jobbe med og formidle til elevene i denne sammenheng er HOLDNINGER. Hva slags holdinger vil vi at elevene skal ta med seg videre i forhold til internettbruk. Nettvett, nettregler, holdinger til nett, hva vi gjør og ikke gjør på nettet er utrolig viktig å formidle.

Temaet omtales i mange av lærebøkene, blant annet samfunnsfag, norsk og i engelsk. Min erfaring er at elevene har ett snevert internettsyn. Med det mener jeg at de ser ikke hvor stort internett er, de ser kun den lille graden av aktivitet de selv er del av. Mange er medlemmer i nettsamfunn som nettby,facebook og lignende, mange har egne myspace sider eller blogger og mange av de kan mer enn det en gjennomsnittlig lærer kan om internett. Vi må gjøre elevene bevisste på hva de foretar seg på nettet. Daglig er jeg borti episoder som handler om bilder som blir lagt ut, ting som blir skrevet, grupper som blir laget og anonyme sms’er som blir sendt. Elevene må forstå at det som blir lagt ut av bilder og annet, ikke forsvinner hvis de sletter det. Graden av mobbing på nettet øker også i takt med at flere og flere ungdommer bruker nettet mer og mer aktivt. Jeg tror også at enkelte elever blir ”tøffere” på nettet og at mobbingen blir verre enn tidligere. Det siste som er i vinden på min skole om dagen er å sende gratis og anonyme sms via en internettside og til mottakeren. Som oftest har mottakeren av uhyggelige sms en anelse om hvem det kan være, men så lenge meldingene er anonyme kommer vi ikke veldig langt. Jeg har oppfordret mine elever som er utsatt til å slette meldinger de ikke vet hvem er fra, og unngå å lese dem. Dette for å skjerme seg selv, og på en måte forsøke å dysse det ned. Nettvett og nettbruk er noe som også bør tas opp på foreldremøter og på eventuelle temakvelder, men som sagt det viktigste vi kan gjøre er å jobbe med holdningene til elevene og gjøre de til gode internettbrukere.

1 kommentar:

  1. Veldig viktig det du sier om å jobbe med holdninger og nettvett. Er viktig at dette blir en del av arbeidet i lærerkollegiet. Alle lærerene må med.

    SvarSlett