tirsdag 14. april 2009

IKT - kompetansen er ikke alltid så bra

Jeg jobber i en klasse på 3.trinn, og begynte der i januar i år. De har ikke hatt en eneste time med IKT siden de begynte på skolen. Jeg og den andre læreren på trinnet (som nettopp har kommet tilbake etter basrelpermisjon) har nå gradvis begynt å innføre data i undervisningen, og elevene syns det er supert! De har ikke de store ferdighetene, så det blir mest sider til lærerbøkene de har som blir brukt, eller friskriving i Word. Men etter hvert skal vi prøve å få til mer systematisert opplæring. Det som er synd er at jeg er vikar kun ut skoleåret, men grunnlaget kan jo legges for fremtiden!

Skolen har et datarom med ca. 15 pc`er og to pc-traller med rundt 15 bærbare på hver. Mulighetene for å bruke data er, og har vært tilstede, men de har dessverre ikke hatt lærere med noe særlig IKT - kompetanse. Skolen har en IKT – ansvarlig, men han har kun få timer pr uke til den jobben, ellers har han vanlig undervisning. Skolen får dermed ikke hjulpet de som har lite eller ingen kunnskap. Og det er heller ikke penger i kommunen til å sende de på kurs eller videreutdanning. Når man som student kommer til en skole med liten IKT – kompetanse blant staben blir man populær! I fellestiden skulle det være Power Point innlæring for lærerne, og det var helt vilt hvor lite peiling de hadde! Her måtte læringen virkelig starte fra scratch! Han som holdt kurset (som var en av to lærere på skolen som faktisk kan litt..) startet med å vise dem alle de artige finessene med programmet! Lærerne satt bare å måpte, og en av dem spurte forsiktig: ”Hvordan er det vi skriver noe da?”. Kursholderen hadde lagt liste litt for høyt…



Så det er bare å stå på dere – vi trengs virkelig ute i den norske skolen ;)

Therese

3 kommentarer:

  1. Det er det tydeligvis ingen tvil om ;)
    Vi trengs virkelig, og det er skummelt at det er så lite kompetanse når en av de GRUNNLEGGENDE ferdighetene er digital ferdighet, og at det skal integreres i ALLE fag.....

    SvarSlett
  2. Ja - dette er virkeligheten og det er en travel virkelighet og det er et sammensatt lærekollegiet, ikke minst mht til alder og erfaring innenfor datateknologi. Problemet i skolen er at man ikke får tid til å sette seg grundig nok inn i det som er "nytt". Det som må til er en langsiktig og systematisk opplæring og innføring av IKT i skolen. Alle lærere må få mulighet til å tilegne seg den nye kunnskapen.

    SvarSlett
  3. Er helt enig med Kristin. På skolen vi jobber ser vi at de klassene som har en lærer som er god på data bruker det mye mer aktivt enn noen som ikke føler seg like trygge. Det er synd at det er så stort sprik i det lærerne kan.

    SvarSlett