tirsdag 14. april 2009

Egne erfaringer med IKT i undervisning




Da vi var i praksis første året på lærerutdanningen var vi så heldig å få prøve ut digitale fortellinger i undervisningen. Vi var i andre klasse og de hadde temaet solsystemet, som de hadde jobbet med i to uker. Basisgruppa hadde et antall på tre medlemmer og vi tok dermed for oss hvert vårt tema: jorda, solen og månen. Ut ifra dette laget vi en digital fortelling hver hvor vi brukte både bilder, tekst og stemme for å dekke alle læringsstilene. Det er nettopp dette som er grunnen til at jeg mener at digitale fortellinger er helt ypperlige å bruke i undervisningssammenheng, de treffer både de visuelle og de auditive. På visse områder treffer de også de taktile, da de får sitte med PC og trykker seg fram til filmen.

Vi hadde dette på en internettside, slik at andre skolen også kunne benytte seg av disse ressursene. På denne nettsiden hadde vi i tillegg andre oppgaver som var laget i Hot Potatos. Dette traff de taktile i den grad at de kunne trykke seg ut og inn av oppgaver, lete rundt og de måtte skrive svarene på oppgavene på tastaturet.

Vi fikk mange positive tilbakemeldinger på dette opplegget og jeg kan absolutt tenke meg å benytte meg av dette senere. Det er motiverende i den grad at det blir en sterk variasjon fra vanlig undervisning samtidig som det er interessant for både elever og lærere.

1 kommentar:

  1. Hørtes ut som et flott opplegg. Moro når man som lærer har nok kunnskap og ressurser til å få til noe som dette! Og så stolte elevene blir. Moro å vise frem en bildefortelling for venner og familie enn en veggavis.

    SvarSlett