mandag 13. april 2009

Ikt på lærerutdanninga

Når jeg begynte på lærerutdanninga i 2005, måtte jeg gå til anskaffelse av en PC. Dette fordi Pc`n var vårt arbeidsverktøy. Jeg var vel ganske ”grønn” når det gjaldt pc bruk, men måtte jo lære dette som alt annet.

Begge de to obligatoriske åra på lærerutdanninga brukte vi PC`n flittig. I den første praksisperioden fikk skulle vi utføre et IKT prosjekt i skolen. Som for så vidt gikk greit. Selv om skolene ikke er så godt utstyrt, fikk vi låne det vi trengte på høyskolen, og vi brukte våre egne Pc`er også. Vi skulle bli gode på Pc, for ikt er kommet for å bil i skolen.

Men det som forundrer meg er at når du er ferdig med de to obligatoriske åra og tar fordypningsfag, da er det nesten slutt på pc bruk. Riktig nok får vi semesterplan digitalt, men også i papirform. Alle innleveringer og lignende må helst leveres i papirform. Til og med mappeeksamen måtte bli levert i papirform. De som tar fordypningsfag først, og tar de to obligatoriske til slutt, blir ikke introdusert for pc bruken på høyskolen før det. Så har vi de studentene som kun tar fag. Her er det ikke påkrevd å ha pc.

I kunnskapsløftet er det innført digital kompetanse i alle fag. Hvorfor er det ikke da ”fornuftig” at det også blir mer digital kompetanse i fordypningsfagene her på høyskolen?

4 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig. Veldig viktig at alle fag blir like flinke tilå bruke pc.

    SvarSlett
  2. Jeg er helt enig jeg også! Jeg går andre året nå og var ikke klar over at det ikke brukes så mye i fordypningsfag. Det syns jeg var synd å høre da jeg har blitt en flittig bruker av pc og trives best med det. Kommer til å bruke det mye selv om det ikke blir brukt på skolen. Er blitt avhengig av pc`n min må jeg innrømme :)

    SvarSlett
  3. Susann sa: "Hvorfor er det ikke da ”fornuftig” at det også blir mer digital kompetanse i fordypningsfagene her på høyskolen?"

    Dette er er veldig godt spørsmål:) Jeg føler at den digitale kompetansen er noe som i allefall lærestudentene tar med seg fra de to obligatoriske årene. Det er opp til hver enkelt om man ønsker å bruke den flittig i forelseningene eller som et hjelpemiddel de to neste.

    SvarSlett
  4. Tror det er litt opp og ned med kompetansen til faglærerene også. Det skulle nok vært kurset litt bedre blant høgskolens ansatte. Noen er kjempe flinke og kommer med mange gode råd i forhold til å bruke ikt i klasserommet, mens andre ikke klarer å dra frem en over-head engang... Da blir det ensformige, kjedelige og lite motiverende forelesninger...

    SvarSlett