onsdag 15. april 2009

Lærebokutvidelse - Videosnutter!


Å finne videoressurser til bruk i undervisningen har jeg aldri gjort før. Dersom vi har brukt video i klasserommet har det vært egne produkter, ikke noe som var hentet fra nett. I det siste arbeidskravet kastet vi oss over oppgaven om å finne minst 20 videoressurser, det var en oppgave vi alle trodde var enkel. Av mange videosnutter som legges ut på nettet i dag, hadde jeg stor tro på at det ville finnes mye bra faglig å ta av. Men neida! Det skulle vise seg å bli en omfattende jobb!

Det var vanskelig å finne videoer som hadde et bra innhold i forhold til kompetansemål og fag, noe som i det hele tatt kunne brukes i undervisningsammenheng. Etter utallige timer har vi endelig funnet endel brukbart. NRK nett TV og YouTube ble de sentrale bidragsyterne til oppgaven vår, men det var omfattende arbeid bare å lete frem her. Etter arbeidet med denne oppgaven ser jeg behovet for en lærebokutvidelse med blant annet videosnutter og bilder. Så utrolig bra det blir dersom man kan besøke sider hvor alt ligger klart og tilrettelagt for deg som lærer, med forslag til linker og materiale du kan ta i bruk! Jeg forstår nå hvorfor lærere ikke alltid tar i bruk slike virkemidler i klasserommet når det tar mye tid å lete frem brukbart materiale... Jeg har også stor tro på at dette er noe det vil jobbes mye med i framtiden; å samle faglig materiale/ressurser slik at alle kan ta det i bruk. Det er helt genialt!

3 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig i at det er behov for en lærebokutvidelse, veldig godt sagt :) Videosnutte gir god variasjon, samtidig som det kan ligge mer læring i et par minutter på film enn et par sider lesing i boka. Er man villig til å gjøre en ekstra innsats for å finne relevante filmer vil jeg tro man får til en veldig spennende undervisning ved hjelp av dette:)

    SvarSlett
  2. Elevene elsker ting som går litt utover den vanlige undervisningen, så videosnutter/filmer/digitale fortellinger er utrolig populært!

    Bra jobba! Håper flere gjør dette i fremtiden!

    SvarSlett
  3. La oss alle prøve å bidra til å påvirke alle lærere i skoleverket til å dele ressursene sine med alle andre lærere. Sammen kan vi bidra til å heve kompetansen og kvaliteten i undervisningen.

    SvarSlett