fredag 17. april 2009

Digitale læringsplattformer

De fleste skoler bruker nå digitale læringsplattformer som fronter, blackboard og It's learning. Disse er gode verktøy for både lærere, elever og foreldre. Lærere kan legge ut oppgaver til elevene og opplysninger til foreldre. Elever kan levere oppgaver og ha oversikt over pensum. Foreldre kan følge med på barmets progresjon og ha oversikt over timeplaner etc. Kort sagt er det et meget nyttig verktøy.
Det som forundrer meg er hvorfor man ikke kan bli enige om en standard for en læringsplattform. Jeg har nevnt 3 og det finnes sikkert fler. Det burde i alle fall være den samme plattformen innenfor hvert fylke. Her har politikerne en jobb og gjøre. Det er nå min mening.

2 kommentarer:

  1. Min erfaring er at det som regel brukes samme læringsplattform innen kommunene, men fylkesvis vet jeg ikke noe om.. Jeg har vært innom It's Learning som elev selv og husker det som veldig likt som Fronter(som Halden kommune bruker). Ganske samme prinsipp. Er enig i at det kanskje burde brukes samme læringsplattform overalt, men det vil alltid være flere aktører som tilbyr slike læringsplattformer, og da er det jo opp til de som bestemmer slike ting på fylkes- og kommune nivå hva de velger...

    SvarSlett
  2. Dette gjelder jo ikke bare i grunnskolen Ole-Morten. Dessverre trenger vi ikke bevege oss lengre enn til vårt eget vrimleområde på Høyskolen for å finne brukere av eks antall læringsplattformer, på samme institusjon. og når èn skole ikke klarer å finne en felles plattform blir det vel vanskelig å samkjøre en slik tanke skoler imellom på tvers av by- og fylkesgrenser og.

    SvarSlett