torsdag 16. april 2009

Holdning til IKT blant lærere


Som lærerstudent eller nyutdannet lærer har man visse forventninger om hva som møter en når man kommer ut i skolene, enten i praksis eller i jobb. Man forventer at målene som settes i læreplanen når det gjelder IKT kan møtes og oppnås uten store problemer. Det er derfor ofte frustrerende å se hvordan norske skolers tilstand er når det kommer til hvordan man møter disse kravene. Det er ofte stor mangel på ressurser, da i form av utstyr som PCer og lisenser til programvare. Man kan også møte en holdning til faget IKT blant eldre lærere som er særs negativ. De mener det kun er et ork å inkludere IKT i fagene.

Hvordan skal vi som nye lærere skape en positiv ramme rundt det å bruke IKT i undervisningen?

Høgskolen i Østfold er langt framme når det kommer til å se viktigheten av IKT i skolen, noe som vi som lærerstudenter nyter godt av gjennom meget god tilgang på utstyr, i tillegg til engasjerte lærere i de fleste fag som oppfordrer til bruk av IKT. Denne positive holdningen må vi ta med oss videre inn i skolene vi kommer til i praksis og som nyutdannede lærere. Dersom vi klarer å bruke den kunnskapen vi tilegner oss i utdanningen i senere arbeidssituasjoner vil nok andre også se at det å bruke IKT er et meget nyttig verktøy. Det er vi nyutdannete som sitter på størst kunnskap om IKT og dette må vi dele og dra med oss andre på å bruke. Det er nå min mening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar