torsdag 16. april 2009

Om blogging

Det kan både være ubehagelig og nyttig å skrive en blogg men det er to viktige ting som bør være tilstedet for at man skal få noe positivt ut av å blogge. For det første må man ha noe å skrive om. For det andre må man legge det ut så fort man kan. I en ”kunstig” situasjon som man er i som student vil det å blogge ofte sees på som merarbeid og et unødvendig onde som ofte kommer i tillegg til innleveringer og andre arbeidskrav. Da mister bloggingen sin positive funksjon og blir mer som en klamp om foten og et merarbeid man gjerne ville vært foruten. I jobben som lærer derimot er man ofte på utkikk etter varierende arbeidsmetoder og kan nyttiggjøre seg av en blogg hvor man søker innspill og impulser fra andre lærere. Utfordringen her er å få andre lærere til å logge seg inn og komme med innspillene. Drømmesituasjonen ville vært om alle lærere hadde et felles nettverk hvor man kunne utveksle ideer, tanker og erfaringer i faste rammer.

4 kommentarer:

  1. Enig. Det med en felles blogg som kan legge ut gode linker og forslag er veldig god ide. Ser noen har gjort det her. Flott.

    SvarSlett
  2. Blogg er en nyttig erfaring også for elevene. Samskriving på tvers av f. eks. klasser og muligens land er en spennende tanke.

    SvarSlett
  3. For meg har blogginnlegg som en del av et studie vært en ny erfaring. Jeg var derfor i utgangspunktet litt usikker på sjangeren. Jeg synes derfor det har vært for få føringer i forhold til de innleggene vi skal skrive. Vet liksom ikke helt hva som forventes. Hvor lang må innlegget være, skal det være formelt eller muntlig? Hva skal man skrive om? Absolutt hva man vil? Vi levere jo tross alt disse innleggene som en del av et studium. Sånn er det altså for en som er litt eldre og har vært vant til andre typer innleveringer.

    SvarSlett
  4. Det vanskligste er å finne på noe å skrive om! Når man først har bestemt seg for emne er den største jobben gjort! Da jeg studerte var ikke bligging en del av studiet, så dette er helt klart en ny erfaring for meg. Spennende sjanger som jeg håper blir en del av hverdagen etterhvert. Del og bruk er et nettsted for lærere, men jeg tror ikke det er så mange som vet om det (det gjorde hvertfall ikke jeg før dette studiet!).

    SvarSlett