onsdag 1. april 2009

IKT i skolens hverdag?

I dag var det den årlige Datamessa på HiØ, i forbindelse med dette var jeg på et foredrag som het "IKT i skolens hverdag?" Dette var et foredrag som ble holdt av tidlige allmennlærerstudenter fra HiØ, som nå har begynt å jobbe i skolen. Disse pratet litt om sine erfaringer med IKT-bruken i skolen.

Disse lærerne hadde erfaringer som ligner veldig på de jeg har sett i praksis. Uerfarne lærere som er redde for å bruke IKT, utdatert programvare, lærere som føler de mister kontroll ved å slippe elevene løs på nettet. Og mangel på tid og kompetanse som begrunnelse for å unngå å bruke IKT noe mer enn lærerne er helt nødt til. Det er også mange i skolen som unngår å bruke digitale verktøy fordi de syns det er vanskelig å begrunne bruken pedagogisk.

Når det gjelder å begrunne bruken av digitale verktøy i undervisningen, så sa den ene foredragsholderen noe som ga meg en "aha-opplevelse". Er ikke det å bruke digitale verktøy bare for å bruke det helt greit? Det er listet opp i Kunnskapsløftet som en av de fem ferdighetene, sammen med blandt annet lesing og skriving. Begge de to sistnevnte kan lærere undervise elevene i bare for å lære det. Det er ingen som krever at barna må lese noe faglig relevant, som samfunnsfag når de lærer å lese. Det er ingen som krever at barna skriver om noe som er knyttet til noe faglig når de lærer å skrive. Det spiller ingen rolle hva elevene skriver, bare de lærer å skrive. Så hvorfor må man absolutt knytte bruken av digitale verktøy til faglige prosjekter? Kan ikke elevene like gjerne spille spill eller tegne i et tegneprogram på pcen, så lenge de lærer å bruke en mus eller piltastene? Ville ikke det være å sidestille den digitale kompetansen med de andre?



Bilde hentet fra flickr.com

3 kommentarer:

  1. Jeg er så enig! Det er viktig at de blir trygge i bruken av verktøyene. Vi må ikke glemme at elevene kan lære noe selv om de har det gøy og leker.

    SvarSlett
  2. Hei, spennende lesing, skulle gjerne vært på Datamessen selv, men måtte på jobb. Dette er så sant. Hvis elevene tidlig får opplæring i å bruke verktøyene, er det også eklere å dra i gang faglige prosjekter med IKT senere.

    SvarSlett
  3. men nå er det vel kanskje også opp til foreldrene selv å lære barna å bruke data? om vi skal bruke timer på å la elevene leke med dataen, mister vi utrolig mye tid der vi faktisk kunne gjort noe nyttig OG med løringsutbytte..

    bare min mening!

    SvarSlett