torsdag 16. april 2009

Wiki

Ettersom vi på studiet IKT for lærere jobber mye i Wikiboka, ikt i utdanning, fant jeg ut at jeg må vite mer om hva dette Wiki-prosjektet går ut på. På forelesningen blir det stadig henvist til wiki-ditt og wiki-datt. Hva er wiki?

Jeg har funnet ut at ordet wiki kommer av det havaiiske ordet wikiwiki som betyr svært rask. Wiki er et substantiv og står forklart på følgende måte: "en samling hypertekstsider der brukerene selv kan endre innholdet. En wiki blir til ved at flere brukere lager og endrer sider uten at det må godkjennes på forhånd".

Wikimedia-prosjektet består av mange delprosjekter som: Wikipedia, Wiktionary, Wikisource, Wikibooks, Wikinews, Wikimedia Commons, Wikitravel og Wikiquote. Det er for alt jeg vet også enda flere underprosjekter. Wikimedia-prosjektet er ikke knyttet til noe kommersielt selskap og serverne står i Florida, USA. En del av prosjektene finnes i Norge på norsk. Jeg vil nå se næmere på følgende søsterprosjekter:

Hva er Wikipedia? Wikipedia er både et leksikon og et online-samfunn. For å forstå hva Wikipedia er har man definert det gjennom hva det ikke er. Her kan du lese hva de selv skriver om Wikipedia.

Hva er Wikibooks? Det norske utgaven av Wikibooks kalt Wikibøker ble opprettet og startet 27. juli 2004. Formålet er å skrive fagbøker om forskjellige tema etter wiki-teknikken.

Hva er Wikimedia Commons? Wikimedia Commons er et Wikimedia-prosjekt som ble satt i gang den 7. september 2004. Prosjektet har som formål å bygge en sentral database for å gjøre bilder, videofilmer og musikk tilgjengelig for alle wikimedias prosjekter. Wikimedia Commons fungerer på samme måte som andre wikimediaprosjekter, med frivillige brukere som vedlikeholder samlingen av mediafiler. Wikimeida Commons krever at brukerne er registrert og innlogget for at de skal kunne laste opp filer. Dette for å minske faren for at det lastes opp filer som ikke er frigitt av rettighetshaver.

Det har vært nyttig for meg å jobbe i en Wikibok. Dette er noe som skolene burde benytte seg av i undervisningen. Den ene store fordelen, som for en skole er helt avgjørende, er at det er gratis.

1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig, wikibok er veldig spennende å jobbe med. Samskriving på tvers av skoler, kommuner eller land er noe vi må forsøke å få til i skolen.

    SvarSlett