mandag 6. april 2009

Matematikk og IKT


Jeg har som vikar for en gruppe i matematikk og norsk prøvd å bruke mest mulig IKT.
Elevene jeg hadde på gruppe trengte litt ekstra hjelp, og jeg tenkte da at bruk av IKT var et lurt virkemiddel.
Alle elevene på gruppa var godt kjent med å bruke internett, og de syntes det å jobbe med oppgaver her var en belønning i seg selv. De ble i hvert fall mye mer motiverte enn de var når de fikk utdelt kladdebøkene og endel regnestykker. (Fikk noen bøker med oppgaver av lærerne som jeg skulle kopiere fra, men grense for hvor spennende det blir å jobbe på den måten i lengden.)

På nettet var en stor favoritt i mattetimene "Bli regnemester!". Her jobbet de i forskjellige nivåer, utfra ferdigheter. Etter hvert trinn kan de skrive ut diplomer, som var veldig jevt. Elevene jobbet på forskjellig nivå, og dette var ikke noe problem dem i mellom. Jeg opplevde ingen klassekonkuranse, men at de konkurerte med seg selv. Her lærte de seg fort ulike strategier for hoderegning, og gangetabellen. Noen oppgaver var problemløsning, som de også trengte trening på. En av de siste dagene jeg var der hadde den ene eleven til og mad løst noen oppgaver på ungdomstrinn-nivå. Gjett om jeg ble stolt!

Ellers var det jo mange som hadde fått lov til å spille på 123spill.no før, og som veldig ville leke seg her isteden. Jeg ga dem da denne. Her kunne de øve på hoderegning, og prøve å få best mulig tid.

Nettet er fullt av gode ressurser for læring!

5 kommentarer:

  1. Takk for bra tips om nettsteder med matematikk!
    Hadde aldri hørt om "Bli regnemester" før ;o)

    SvarSlett
  2. Takk! Håper jeg blir en lærer som klarer å benytte meg av alle de gode ressursene som finnes der ute.

    SvarSlett
  3. Veldig fan av "alternative" måter å regne matematikk på, for jeg har aldri klart å finne motivasjonen ved å regne i bok.. Takk for godt tips!

    SvarSlett
  4. Godt innlegg som ga gode tips til varierte metoder å arbeide med matematikk! Sider her jeg ikke har hørt om, men som jeg absolutt skal prøve ut. Takk :)

    SvarSlett
  5. Takk for tipset! IKT i matematikk er til stor fordel for mange elever. de kan gjøre samme oppgavene som i boka, men hvis de gjør det digitalt virker det som om de glemmer at de lærer noe samtidig.:)

    SvarSlett