torsdag 16. april 2009

Om arbeidskrav 3

Grunnen til at jeg velger å skrive om arbeidet med det tredje kravet, er at det for meg var kravet som ga mest utbytte. Å se hvordan man med nokså enkle midler, i dette tilfellet wikibooks, kan utvikle og opparbeide seg en stor database med videoer og animasjoner tilknyttet ulike fag. Min gruppe hadde fokus på naturfagsundervisning på ungdomstrinnet. Vi avgjorde under den første undervisningsøkten at hver av oss skulle lete opp videoer på egenhånd, og at disse videoene skulle legge grunnlaget for det videre arbeidet med oppgaven. Videoene ble for det meste funnet på NRKs hjemmesider, og da særlig fra programmet ”Newton”, og Youtube.

Da vi møttes på skolen for å sette det hele sammen, valgte vi å dele videoene etter emner og kompetansemål. Det var viktig for oss å kategorisere klippene på en så oversiktlig måte som mulig. Vi delte dem derfor inn i følgende emner: Forskerspiren, Mangfold i naturen, Kropp og helse, Verdensrommet, Fenomener og stoffer, og Teknologi og design, som er de seks emnene Kunnskapsløftet tar utgangspunkt i på naturfagsiden.

Dessverre fikk vi ikke fylt alle emnene i faget, ei heller fikk vi dekket alle målene, men dette står åpent for andre som skulle komme til å føle seg inspirert til å legge til det de måtte sitte på av gode videoer og animasjoner. Allikevel føler jeg at vi har lagt et godt grunnlag for videre arbeid med denne delen av vårt studies IKT-sider på wikibooks, og mener at det vi har lagt til av videoklipp kan være til god hjelp i naturfagsundervisningen på ungdomstrinnet.


1 kommentar:

  1. Enig Andreas! Du viser deg nok en gang som en reflektert pedagog. Jeg deler din oppfatning om at man føler man ikke har fått fullført jobben, da det står igjen mål som ikke er oppfyllt og det er hull i de ulike emnene. Like fullt synes jeg vi har vært med og gitt et godt bidrag til videre arbeid!

    SvarSlett