torsdag 9. april 2009

Elever som lærere

Det å jobbe med ikt på tvers av klasser har jeg hatt god erfaring med i praksis. Et eksempel på dette er da vi jobbet med et prosjekt i tredje og sjuende med excel og statistikk. Sjuende holdt på med statistikk, mens tredje jobbet med måling på tidspunktet. De minste elevene samlet derfor inn forskjellige data, og målte forskjellige ting. Sjunde fikk vite hva som var målt og laget frekvenstabeller i excel ut i fra Dette. Elevene satt seg så sammen på tvers av alder og la inn dataene i regnearket. Sammen laget de diagrammer, og sjuendeklassingene viste elevene i tredje hvordan man kunne forandre på diagrammene ved å bytte ut infaormasjonen i tabellen osv.

Begge klasser var strålende fornøyde etter å ha jobbet med dette, og alle fikk stort utbytte. Tredjeklassingene hadde ikke vært borte i excel tidligere, og sjuendeklassingene fikk virkelig bryne seg på å skulle forklare ting som "autosummer-knapen" til de små. Dette var virkelig vellykket og jeg anbefaler alle å prøve ut sånne typer prosjekter selv.

9 kommentarer:

  1. Det var en kjempeflott idé! Så lurt å gjøre det på den måten da.

    SvarSlett
  2. Smart måte å arbeide på! Jeg er veldig tilhenger av "learning by doing", og tror elevene husker bedre når de faktisk må lære det bort selv. Da må de virkelig skjønne hva de prater om, før de klarer å forklare andre!

    SvarSlett
  3. Morsomt! Alltid artig med alternativ undervisning. Når 7.klassingen må forklare for 3.klasse må de kunne det de snakker om. Det er den som lærer bort som lærer mest:-)

    SvarSlett
  4. Dette har jeg ikke hørt om før, men det høres veldig bra ut. Sikkert veldig lærerikt for alle elvene+ at de lærer å lære bort.

    SvarSlett
  5. Kreativitet på høyt nivå. Det skal jeg absolutt prøve ved første anledning..

    SvarSlett
  6. hørtes ut som et spennende prosjekt! men sikkert også mye jobb:P

    SvarSlett
  7. Glimrende forslag som skal prøves ut ved første anledning.

    SvarSlett
  8. Ideen med å la elevene fungere som lærere er god og kan brukes i flere fag. La elevene lede noen gym-timer på rundgang. Reaksjonene blir ofte at de ikke viste hvor krevende det var å organisere en slik økt med 30 elever i en gymsal.

    SvarSlett
  9. Det hørtes spennende ut. Ofte nyttig å koble elvene sammen på denne måten.

    SvarSlett