fredag 3. april 2009

Endret syn på wikibok

Wikibok

Det å arbeide med Wikibok var nyttig og artig. Mitt kjennskap til Wikibok og Wikimedia fra før var dårlig. Den erfaringen jeg hadde var at hvis jeg kom på en wiki-side når jeg søkte på et tema, var sidene ofte rotete og så uoversiktlige ut, med masse tekst som er vanskelig å orientere seg i og det var vanskelig å finne det man leter etter, eller også var teksten var urelevant og ufullstendig. På grunn av dette har jeg alderig brukt informasjon fra wiki, eller giddet å lese disse sidene. Å bruke informasjon fra wikibok i undervisningen har vært uaktuelt, siden kilden ikke er sikker.

Revisjon av wikibok
Etter å fått erfaringen med å revidere en wikibok-side, har interessen og forståelsen for hvilket redskap dette kan være, blitt større.

Ressurssider
Etter å ha arbeidet med å lage en ressursside har synet mitt på wikibok endret seg. Nå ser jeg at wikibok kan være et fint redskap til å utvike ressurssider knyttet til læreplan. Det å lage ressurssider med lenker til sider med mer sikre kilder virker som en god løsning i forhold til å kunne bruke wikibok i undervisningen. Dette har vært moro å arbeide med! Dette kommer jeg til å fortsette med framover!

6 kommentarer:

  1. Veldig enig med deg, det er en morsom måte å jobbe på med Wiki-artikler, og det er en veldig kjekk måte å samle stoff, og lenke til nyttige sider på.

    SvarSlett
  2. Jeg også. Merker at jeg er mye mer bevisst hvordan en Wikiside ser ut og hva som står der, når jeg søker på Wikipedia nå?

    SvarSlett
  3. Her har du enda en som er enig med deg! Dette var kjempe gøy, og det er ikke hver dag du har muligheten til å revidere andres arbeid. Vanligvis må man produsere alt selv, mens man nå kan bidra på en helt ny måte. Dette er en spennende arbeidsform!

    SvarSlett
  4. Alle er visst enig. Visste ikke hva wikibok var for noe en gang før jeg begynte på dette kurset. Ser at dette er et kjempeverktøy som er nyttig for noen og enhver. Syntes det var mer gøy å lage egen ressursside enn å revidere andres.

    SvarSlett
  5. Hipp hurra for Wikiboka:)
    På tross av et kjedelig utseende og litt kronglete brukergrensesnitt er forhåpentligvis det arbeidet vi har gjort en bitteliten brikke i et stort utviklingsarbeid som vil nå uante høyder og bli verdenskjent.

    SvarSlett
  6. Enig med deg. Jeg har også sett hvor nyttig dette kan være i undervisningssammenheng.

    SvarSlett