Gruppeblogg for studenter på IKT for lærere

mandag 20. april 2015

Digital majoritet fremfor minoritet!

 

For en tid tilbake kom jeg over en artikkel på NRK sine nettsider, som tok for seg det omfattende teamet om bruk av IKT i skolen. Spesielt ett sitat fikk meg til å tenke;
"Skolen øker forskjellene i barns digitale kompetanse istedenfor å utjevne den, viser ny forskning".
Skolen har et mandat som omfatter at barna skal læres til å kunne delta aktivt i vårt demokratiske samfunn, samt mestre yrkeslivet som venter dem. Men, er det ikke slik at IKT og digitale ferdigheter er en stol del av dette mandatet?

Skolen har alle muligheter for å kunne bidra til å utjevne forskjeller, men i praksis har jeg selv fått erfare at dette ikke alltid er tilfellet. Noen skoler er svært dyktige på å integrere IKT som en naturlig del av undervisningen, og hele kulturen på skolen preges av at lærerne selv føler seg trygge på dette. Andre skoles innehar ikke den nødvendige kunnskaper, og resultatet er derfor ofte at de dessverre ikke tar i bruk IKT. Forskjellene er altså store, avhengig av hvilken skole man er på. Kunne det vært en idè å ha overordnede retningslinjer, hvor skoleledelsen hadde ansvar for å være på offensiven slik at disse ble overholdt? Får lærerne tilstrekkelig med opplæring?

Min erfaring er at  mange lærere ikke er oppdaterte nok, og ikke besitter nok kunnskap til å kunne formidle denne videre. Resultatet av dette er dessverre ofte at IKT som blir valgt bort. Ser man i LK06 er digitale ferdigheter en av de fem grunnleggende ferdighetene, og dermed mister elevene kunnskap de har krav på. Dagens samfunn er i aller høyeste grad et digitalt samfunn, og flere og flere yrker krever digital kompetanse. Når elevene ikke får møte dette nok i skolen, kan det i verste fall føre til at noen faller utenfor jobbmarkedet.

Et annet aspekt er det sosiale. Mange, inkludert meg selv, gjør ofte avtaler på nett, enten via Facebook eller mail. For elever som ikke har lært å ta i bruk IKT, kan de lett falle utenfor. Det kan bli vanskeligere å holde kontakt med jevnaldrede, så vel som å oppdatere seg på hva som skjer i samfunnet de selv er en del av. Det kan også medføre problemer i fremtiden når det gjelder personvern, kildekritikk og nettvett.

Skolen må ha som mål og ambisjon at elevene skal få være en del av en digital majoritet, fremfor en digital minoritet!
 
 
Lagt inn av Unknown kl. 05:26
Etiketter: Kevi Duhoki, Mia Tørholen, Thea Hageengen Ringdal, Tine Angeland Losiewicz

6 kommentarer:

  1. Unknown20. april 2015 kl. 07:08

    Interessante erfaringer. Jeg har selv møtt den samme problemstillingen i skoleverket. Mange lærere tar avstand fra den teknologien de ikke behersker istedet for å ta grep for å sette seg inn i det. Dette blir selvsagt problematisk på mange måter, ikke minst fordi elevene, som du nevner, ikke får den kompetansen de har krav på i forhold til denne grunnleggende ferdigheten. For min del savner jeg kurstilbud fra skolene.

    SvarSlett
    Svar
      Svar
  2. Unknown21. april 2015 kl. 06:51

    Bruk av digitale verktøy burde jo være på lik linje som de andre grunnleggende ferdighetene, iallefall blitt prioritert høyere enn det som blir gjort på mange skoler.
    Det er jo som du påpeker en grunn til at den er blitt en av fem.

    SvarSlett
    Svar
      Svar
  3. HERPESGUNNAR22. april 2015 kl. 02:17

    I Sarpsborg er dette noe som skal jobbes med fikk jeg høre av rektor på skolen jeg er vikar på (nå skoleleder i Sarpsborg). Det jobbes med å være på offensiven, og det er opprettet siden www.iktplan.no som har konkretisert måla for digitale ferdigheter etter årstrinn. Dessverre er det vel sånn at det til syvende og sist er opp til hver skole hvordan dette håndteres, så jeg håper det blir lagt mer fokus nasjonalt på dette

    SvarSlett
    Svar
      Svar
  4. Unknown22. april 2015 kl. 14:52

    Opplever ofte at mange lærere klager på antall maskiner på skolen, mens de ikke tar i bruk de maskinene de faktisk har tilgjengelig. Er det fordi de mangler kunnskap om hva som forventes av elevene og hvordan de skal hjelpe dem å nå de målene. Syns det er bra slik Sarpsborg kommune har gjort mht iktplan.no. Har laget en slik plan i vår kommune også, men som du Jørgen Skontorp sier så kan det virke som det likevel er opp til hver skole....

    SvarSlett
    Svar
      Svar
  5. Unknown23. april 2015 kl. 05:46

    Jeg er veldig enig med dere, det burde absolutt vært mer fokus på IKT i skolen. Mange lærer av "den eldre garde" vegrer seg nok for å ta i bruk denne teknologien, som er veldig ny og annerledes for dem enn hva de er vant med. Dette nye og ukjente fenomenet IKT kan nok både skremme - og irritere mange. De gangene jeg har vært i praksis har jeg hørt noen lærere si at de "ikke skjønner" all denne teknologien, og når de først skal bruke den, så "fungerer den ikke". Dette er nok mye pga av de ikke forstår den. For å forstå moderne teknologi, så trenger man å sette seg godt inn i det, og å "bli dens venn". Slik det er i dag kan jo elevene mer enn det de fleste lærere kan på PC og om IKT, og det er jo et stort problem at man ikke kan møte eleven der den er faglig, og veilede den videre, når man ikke kjenner veien selv.

    SvarSlett
    Svar
      Svar
  6. Unknown24. april 2015 kl. 13:46

    Jeg er veldig enig i at det burde være et større fokus på IKT i skolene, spesielt når det er en del av læreplanen som en av de grunnleggende ferdighetene. Beklageligvis er det nok som du sier at mange lærere ikke er oppdatert nok, eller ikke forstår hvordan de skal kunne bruke IKT i klasserommet og heller velger det bort. Er også veldig enig i det du skriver om at elevene kan falle utenfor i dagens digitale samfunn. Spesielt når IKT er så grunnleggende i dagens samfunn. Som du sier skjer jo det meste på nett nå i våre dager gjennom medier som Facebook og det er viktig at lærerne har kunnskap til å kunne hjelpe elevene med å mestre disse mediene, og ikke minst unngå fallgruvene som kan oppstå.

    SvarSlett
    Svar
      Svar
Legg til kommentar
Last inn mer ...

Nyere innlegg Eldre innlegg Startsiden
Abonner på: Legg inn kommentarer (Atom)

Kommentarer

  • Jeg bruker Kahoot aktivt i min undervisning og det... - 4/30/2015 - Anonymous
  • Dette var en fin måte å gjøre det alternativt på! ... - 4/30/2015 - Anonymous
  • Bra innlegg Theodor! Jeg forstår akkurat hva du me... - 4/28/2015 - Anonymous
  • Jeg har også erfart ulike regler rundt bruk av mob... - 4/28/2015 - Anonymous
  • Trening gjør mester. Det må til, men det jeg synes... - 4/27/2015 - Tormod Høydahl

Oversikt over blogginnleggene

  • Andreas Groth (5)
  • Anett (4)
  • Anette (4)
  • Anette Adamsen Hunn (5)
  • animasjonsfilm (1)
  • Anita (4)
  • Anne (4)
  • Anne Øby Larsen (6)
  • Anne-Grethe F. Høydahl (5)
  • Arbeidskravet (8)
  • avhengighet (1)
  • Bipper (1)
  • Birgitte Angell Fotland (5)
  • blogg (2)
  • Blogging (3)
  • Bodil (4)
  • Brandvol (4)
  • Buddha (1)
  • Christer (4)
  • Cicilie Berge (6)
  • Copyright (1)
  • Digital mobbing (3)
  • digital tavle (1)
  • Digitale fortellinger (30)
  • digitalisert barndom (1)
  • elever (1)
  • Emilie Olsen (5)
  • Espen (4)
  • Espen Larsen (3)
  • eTwinning (3)
  • Evaluering (1)
  • facebook (1)
  • fagportal (1)
  • film (1)
  • Frida Spydevold Olsen (5)
  • Geir Tell (4)
  • Gintare Marcinkeviciene (6)
  • Gruppearbeid (5)
  • Guro Dahlberg Simensen (5)
  • Hanne Gjellebæk (6)
  • Hans-Kristian Bergsta (9)
  • Harald (6)
  • Hedda Nilo Skjolde (4)
  • Helen (4)
  • ikt (1)
  • ikt i skolen (4)
  • Interaktive tavler (8)
  • Internasjonalt samarbeid (3)
  • Janne (1)
  • Jon Erik Liebermann (6)
  • Jon Fredrik (5)
  • Jostein Ryan (6)
  • Jørgen Skontorp (6)
  • kariht (4)
  • Karoline (5)
  • Kevi Duhoki (2)
  • keynote (1)
  • KristinV (4)
  • Kristoffer Løvholen (5)
  • Line (4)
  • Læringsplattform (1)
  • Mappeoppgave 2 (1)
  • Marianne Eng Eriksen Arteid (5)
  • Marius Lægreid (5)
  • Markus Havnes Løken (6)
  • mentometer (1)
  • Mette Oleivsgard (10)
  • Mia Tørholen (5)
  • musikk (1)
  • nettbruk (1)
  • nettkidsa (1)
  • Nettressurser (1)
  • nettvett (1)
  • Niklas Roest (5)
  • Nina (4)
  • notebook (1)
  • Olaug T. Heier (9)
  • opphavsrettigheter (5)
  • Pedagogisk bruk av IKT (1)
  • personvern (1)
  • photostory (1)
  • powerpoint (1)
  • praksis (1)
  • Randi (4)
  • ressurser (1)
  • Robert Kongsten (6)
  • Robinson (1)
  • Scribblenauts (1)
  • Second Life (5)
  • Silje (5)
  • Simen (4)
  • skolehverdag (1)
  • smartboard (4)
  • Sosiale medier (1)
  • Spill (2)
  • Spotify (1)
  • søketips (1)
  • The RSA (1)
  • Thea Hageengen Ringdal (6)
  • Thea Hallgren Andersson (5)
  • Theodor Sandaker (5)
  • Tine Angeland Losiewicz (6)
  • Tommy (4)
  • Tone Dyver (5)
  • Tore (4)
  • Tormod Høydahl (5)
  • Tove Andrews (7)
  • Trude (4)
  • undervisning (4)
  • Valebjørg (4)
  • Wikibok (38)
  • wikimedia (1)
  • Wikipedia (1)
  • world of warcraft (1)
  • Youtube (1)

Abonner på

Innlegg
Atom
Innlegg
Kommentarer
Atom
Kommentarer

Min bloggliste

  • IKT for lærere
    Rom på muntlig eksamen - EI-041
    for 9 år siden

Bloggarkiv

  • ▼  2015 (90)
    • ►  mai (1)
    • ▼  april (52)
      • Refleksjonsblogg fra et lite digitalt foredrag.
      • For å få gjennomført en økt hvor jeg skulle filme...
      • Refleksjon rundt videoopptak av undervisning
      • Refleksjoner rundt filming av egen undervisning
      • Matematikkundervisning i klasserommet
      • Kahoot
      • Er all bruk av ikt god bruk av ikt?
      • "Nye" digitale undervisningsmetoder
      • Dataspillenes evne til også å påvirke positivt (ja...
      • Barneskolenes forhold til mobiltelefoner.
      • Kahoot – En onlinetjeneste som er perfekt for både...
      • Digitale samarbeidsverktøy
      • Hvordan Powerpoint/Keynote kan brukes (og ikke bru...
      • Film til egenvurdering
      • Film som vurdering av egen undervisning
      • Refleksjon rundt filming av egen undervisning. ...
      • Bruk av film for å vurdere seg selv
      • TPX – et nyttig tegneprogram
      • Bruk av film som vurdering av undervisning I d...
      • Filming og refleksjoner
      • Mobiltelefon i klasserommet
      • Refleksjon av filmet undervisningsopplegg
      • Filming av egen undervisning
      • Den digitale revolusjonen som aldri kom?
      • Refleksjoner og observasjoner rundt min egen under...
      • Film som redskap til å vurdere (og forbedre) egen ...
      • Filming av undervisning
      • Refleksjon rundt filming av egen undervisning
      • Lettere innøving med digitaliserte sanger
      • Digital majoritet fremfor minoritet!
      • Det om å bli filmetÅ reflektere over egen praksis...
      • Kommentar og kritikk av faglitteraturen til IKT-di...
      • Refleksjonsblogg om filmklipp av egenundervisning
      • Barns fritidsbruk av digitale verktøy
      • Children’s international school i Fredrikstad
      • Mathema app
      • "Norske elever har gode digitale ferdigheter"
      • Film som redskap, analyse av egen undervisning
      • Nyttige IKT ressurser for lærere
      • Refleksjon filming av undervisning
      • Refleksjon rundt film av undervisning
      • Film av undervisning - refleksjoner
      • Refleksjoner rundt egen undervisning
      • Refleksjon over egen undervisning
      • Personlige refleksjoner om filming av undervisning
      • Bruk av Padlet i skolen
      • Film og refleksjon over egen undervisning
      • Del dine undervisningsopplegg
      • Film som redskap
      • Refleksjonsnotat - undervisningssituasjon
      • Refleksjoner og erfaringer – film av undervisning
    • ►  mars (12)
    • ►  februar (14)
    • ►  januar (11)
  • ►  2014 (70)
    • ►  april (23)
    • ►  mars (18)
    • ►  februar (4)
    • ►  januar (25)
  • ►  2013 (62)
    • ►  mai (1)
    • ►  april (18)
    • ►  mars (18)
    • ►  februar (8)
    • ►  januar (17)
  • ►  2012 (55)
    • ►  april (18)
    • ►  mars (17)
    • ►  februar (19)
    • ►  januar (1)
  • ►  2011 (100)
    • ►  juni (1)
    • ►  april (40)
    • ►  mars (31)
    • ►  februar (28)
  • ►  2009 (109)
    • ►  mai (5)
    • ►  april (66)
    • ►  mars (36)
    • ►  februar (1)
    • ►  januar (1)
Fantastisk AS-tema. Drevet av Blogger.