onsdag 22. april 2015

Bruk av film som vurdering av undervisning

I denne oppgaven skulle vi filme 5 minutter av en time vi har hatt og jeg valgte å gjøre dette i praksis. Timen jeg valgte å få filmet var en engelsktime hvor jeg hadde ett gloseopplegg kalt Bang Bang. Grunnen til at jeg valgte akkurat denne timen er fordi det er ett opplegg som veldig fort kan bli urolig og man trenger å ha full kontroll som lærer. Opplegget går ut på at det er en konkurranse for å bli klassens glosemester. Elevene konkurrerer to og to og de får en glose på norsk som de skal oversette til engelsk. Den som sier ordet på engelsk først etterfulgt av Bang Bang vinner runden inntil det kun er en elev igjen.

Måten vi valgte å gjennomføre dette på gruppa på var at vi filmet ca. 5 minutter av hverandres time. Da vi senere satte oss sammen for å gjennomgå filmklippene, så vi først på klippet sammen, og skrev ned noen stikkord som vi kunne bruke til felles refleksjon senere. Vi tok også med praksislærers tilbakemelding på timen.

Det første jeg tenkte da jeg så filmen var at jeg fremstod som veldig rolig og kontrollert da jeg stod ovenfor elevene. Jeg følte meg definitivt ikke så rolig på innsiden da jeg hadde timen. Grunnen til dette er jo som sagt at det er lett for at opplegget kan skli ut. Det som derimot var moro å se og som jeg ikke tenkte over under timen var hvor med elevene var på opplegget. Alle elevene fulgte spent med og tok rollen sin som meddommere veldig seriøst. Det som jeg også fikk høre etter timen var jo at selv ett par av de mer stille og også de urolige elevene hadde fulgt med hele timen. Dette var veldig godt å bli gjort klar over for det er slike ting man ikke alltid får med seg i en time. Det var også morsomt å se at selv om den ene eleven i finalen, som generelt sett kan være ganske urolig, fikk et lite latteranfall da jeg kom med en fleip for å senke spenningen litt. Han begynte å rulle rundt på gulvet, men det jeg innså først etterpå var jo at jeg hadde tatt tak i situasjonen på en veldig god måte ved å la han få samlet seg og være seg selv, for så å fortsette leken som om ingenting hadde skjedd. Dette var også noe jeg fikk høre fra medstudentene og praksislærer da vi så videoen og under tilbakemelding.


Det jeg har lært av denne erfaringen var hvor hjelpsomt det er å kunne se seg selv på film. Jeg ble kort sagt overasket over det jeg så av hvor rolig jeg egentlig var og hvor god kontroll jeg hadde de 5 minuttene. Det jeg tar med meg videre fra denne erfaringen er at film er genialt til å faktisk få svar på det man lurer på i en undervisningssituasjon. Kommuniserer jeg godt med elevene, gir jeg gode beskjeder, klarer jeg beholde roen under timen? Dette var noen av de spørsmålene jeg fikk svar på i filmen. Det jeg kunne tenke meg videre når jeg kommer ut i jobb er å fortsette å bruke film slik at jeg kan fortsette å gjøre justeringer i klasserommet når det kommer til tilpasning av stoff og oppførsel i klasserommet. Til slutt vil jeg også anbefale andre å filme seg selv i timene for å få et klarere innblikk i hvordan man faktisk fremstår som lærer. 

4 kommentarer:

  1. Dette syns jeg var en god evaluering av eget undervisningsopplegg. Du starter med å begrunne hvorfor du velger å filme akkurat den aktuelle undervisningsøkten. Det er spennende at du velger en time/opplegg, som du selv kan være krevende, og dermed utfordrer deg selv som lærer. Du beskriver undervisningsopplegget, før du går over på en grundig og godt beskrevet evaluering. Det virker som du har tatt oppgaven på alvor, og har tatt lærdom av evalueringsprosessen.

    SvarSlett
  2. Dette hørtes ut som en spennende økt, både for deg og elevene. Hvilket klassetrinn var det? Kunne tenke meg å bruke den samme aktiviteten selv.
    Du Forklarer og reflekterer godt over hva du gjorde og hvorfor du gjorde dette. Ut fra din beskrivelse virker det som om det å filme seg selv i en time kan gi en gode svar på ting man lurer på om seg selv i en undervisningssituasjon, og at man kan ta med seg mye lærdom videre. Godt jobba!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marianne!
      Jeg har brukt dette opplegget med to forskjellige 5 klasser og en 7 klasse og det har fungert veldig bra i alle klassene. Jeg har ikke testet det ut på lavere trinn, men regner med at det også kan fungere bare man tilpasser det.

      Slett
  3. Dette hørtes ut som en spennende økt, både for deg og elevene. Hvilket klassetrinn var det? Kunne tenke meg å bruke den samme aktiviteten selv.
    Du Forklarer og reflekterer godt over hva du gjorde og hvorfor du gjorde dette. Ut fra din beskrivelse virker det som om det å filme seg selv i en time kan gi en gode svar på ting man lurer på om seg selv i en undervisningssituasjon, og at man kan ta med seg mye lærdom videre. Godt jobba!

    SvarSlett