torsdag 16. april 2015

Det om å bli filmet


Å reflektere over egen praksis er en fundament for en profesjonell yrkets utøvelse. Det fremmer kompetanse utvikling og bevissthet ovenfor egen praksis. Dette handler direkte om praktisk utviklingsarbeid i klasseledelse. Det er veldig viktig faktor for forbedrings potensiale, men samtidig ganske krevende. En objektiv observasjon vil kreve en mer tilbaketrukket deltagelse i undervisningen. Derfor filming av egen praksis vil hjelpe til å komme tilbake til arbeidssituasjonen, og være betrakteren av egen arbeid. Det er en fin øvelse som man kan få bruk for både for individuell observasjon og eventuell refleksjonsrunde med kollegaene. Det er lite ressurskrevende hjelpemiddel til å få svar på ting man lurer på. Hva som skal til at dette skal fungere bedre neste gang? Det er et vanlig spørsmål hver enkel lærer avslutter sin arbeidsdag med. Det er veldig bra at man har de spørsmål, men det aller viktigste er at man forsøker å få svar på det. På nettsidene til udir.no ligger det flere filmsnutter med observasjonsskjemaene som man selv som lærer kan benytte seg av for å øve og reflektere over situasjonene framstilt i videoene.
Derfor synes jeg at denne oppgaven med video opptak av egen undervisning er veldig relevant for læreryrket. Det var mer utfordrende å få legge til rette for denne oppgaven i praksisperioden på grunn av tekniske feil. Imidlertid har jeg valgt å gjenta en av min undervisningsopplegg som jeg gjennomførte på 7. trinn i Kunst og håndverk. Undervisningen var fordelt i repetisjon fra forrige undervisning med en Kahoot! Quiz program, og resten av tiden gikk på praktisk arbeid med oppgaven elevene fikk tidligere. Dermed gjennomførte jeg samme quiz opplegget med studentene i basisgruppa mi hvor jeg ble filmet. Selvfølgelig vil ikke denne situasjonen etterligne det samme som ble sagt eller gjort under undervisningstimen med elevene. Fortsatt hadde jeg mulighet til å gjøre min erfaring med det. Først og fremst var det litt ubehagelig å bli observert og filmet av medstudentene. Jeg ble mer usikker på meg selv. Jeg vil tro at å bli filmet i egen undervisning med tanke på at det er ingen andre kollegaer som sitter og vurderer deg i samme øyeblikket, vil gi litt mer tryggere rammer for naturlig utføring av arbeidet. I det man føler å bli observert og vurdert vil handlingene bli mer leddet av frykten og ikke det man ville gjort til vanlig. Tross det vil jeg påstå at det er et fint måte å utvikle kompetanse og bevisstheten i alle de pedagogiske overveielser en lærer gjør. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar