onsdag 22. april 2015

Filming av egen undervisning

Jeg ønsket å filme oppstarten av en dag. Jeg hadde avtalt med en annen lærer at han skulle filme mitt møte med elevene på vei inn i klasserommet og hvordan jeg startet timen. Han brukte min IPhone til å filme, noe som fungerte helt greit.

Vi skulle gjennomføre en kapittelprøve i matematikk med emnet brøk. Prøven er en side i elevenes grunnbok som jeg kopiert til dem, siden elevene har flergangsbok. Dermed fikk vi ikke frem ulike fargenyanser i de forskjellige oppgavene. Derfor gikk jeg inn i klasserommet før skolestart, startet den digitale tavlen og fant frem nettsiden med bilde av prøven. Dessuten hadde jeg skrevet en instruksjon til elevene om hva de skulle gjøre når de kom inn i klasserommet. (finne frem ulike bøker og legge dem på pulten).

Jeg tok i mot elevene utenfor før de gikk inn i garderoben. Der fortalte jeg til dem hva de skulle gjøre og at den andre læreren kom til å filme i klasserommet. Jeg poengterte for dem at det var meg han skulle filme og at de skulle "late som" han ikke var der, men gå stille inn i klasserommet og gjøre det instruksjonen på tavlen sa. Da de gikk inn i klasserommet gjentok jeg beskjeden til hver enkelt av dem. Når alle elevene hadde gått inn i klasserommet og gjennomført instruksjonen, forklarte jeg hvorfor de hadde fått den og hvorfor jeg hadde funnet frem prøven på den digitale tavlen. Da stoppet vi filmingen. Dette tok i overkant av fem minutter.

Etter refleksjon i basisgruppen, har jeg har valgt å se på tre ulike ting ved denne oppstarten; Hvordan jeg selv var, hvordan elevene var og hvordan organiseringen fungerte.

De første gangene jeg så filmen hadde jeg veldig fokus på meg selv, hvordan jeg så ut, hvilke fakter jeg gjorde og ikke minst "knoting" med dialekten min. Men etter hvert klarte jeg å få fokus over på andre ting. Hadde jeg informert elevene godt nok om hva som skulle skje? Hadde jeg gitt beskjeden tydelig nok? Kunne jeg organisert timen annerledes? Hadde det vært lurt å samlet alle elevene først i klasserommet, før de fikk beskjed om hva de skulle gjøre?

Dette er en gruppe med mange elever som bruker lang tid på å komme på plass i oppstarten av en time. Dessuten er de ofte urolige i overganger, som fra garderoben til klasserommet. Det jeg opplevde når vi filmet var at kun en elev gav oppmerksomhet til kamera. Dette var faktisk noe overraskende. Jeg opplevde dessuten at mange av elevene ble roligere enn de pleier. De var også mer konsentrert om den konkrete oppgave de skulle gjennomføre. Noen av elevene syns det var noe vanskelig å skjønne skriften min på tavla, men da var det medelever som hjalp dem med lesinga. Det er et par av elevene som er dårlige lesere, og de fikk instruksjonen opplest av en medelev eller av meg.

Jeg opplevde at denne oppstarten  fungerte bra. Jeg fikk møtt hver enkelt elev i inngangen til klasserommet og de opplevde å bli sett og snakket til. Elevene imponerte meg med roen og hjelpsomheten de hadde overfor hverandre. Bøkene elevene skulle hente er samlet på et begrenset område, i egen skuff. Derfor syns jeg det var bra at elevene gikk dit etter hvert som de hadde lest instruksjonen, og ikke slik at alle elevene skulle dit samtidig etter jeg hadde samlet dem og gitt instruksjonen felles. Da tror jeg det hadde blitt en del knuffing og mer uro. Ellers måtte jeg bestemt rekkefølgen for når de skulle hente bøkene i skuffen. Noen vil kanskje synes det var rart at jeg ikke hilste på elevene samlet, før de kom i gang med en oppgave, men jeg fikk som sagt møtt hver enkelt i døra, på vei inn i klasserommet.

Jeg syns det ble en veldig fin ro i klassen på starten av dagen. Denne roen syns jeg elevene beholdt utover dagen. Denne første gangen tenker jeg det tok litt lang tid, men ved gjentagelse av en slit oppstart vil elevene gjenkjenne hva som kreves av dem (kriteriene), og prosessen ville gått kjappere. Dette har jeg  iallfall opplevd i andre klasser.

Filming av en selv i undervisningen syns jeg fremdeles er ganske på skummelt. Men det skal sies at noen ganger tror en at en gjør og sier ting på en "riktig måte," men når i ettertid ser filmen, ser en absolutt muligheter for forbedring. Det er en grunn til at mange idrettsutøvere bruker filming som verktøy i innlæring av f.eks. teknikk.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar