torsdag 16. april 2015



   Memoriser


Nå nylig leste jeg en artikkel i en dameblad om en ny program som de kalte for «ny puggevenn fra Windows». Ifølge dem programmet gjør det mulig å legge inn spørsmål og svar på hva som helst, og den puggekompis vil gjenta spørsmålet kontinuerlig. I tillegg vil programmet gjenta spørsmålet man svarer feil på oftere enn spørsmål man klarer å besvare. Etter deres mening programmet er helt suveren hjernetrimming på hukommelsen. Derfor bestemte jeg meg for å undersøke rundt det og se om det virkelig så bra. Det kunne ha vært en fin program til bruk i skolesammenheng. Gjentagelser av navn og hovedsteder ville hjelpe elevene å motorisere den informasjonen lettere. Det er ikke like gøy å sitte ved en bok å pugge i timevis. Det hørtes som program gir en mer avslappende form for pugging.
Etter noen timer ved google klarte ikke jeg å finne den vel oppskrytt program fra Windows.
Det nærmeste jeg kom på var program Memoriser. Imidlertid er ikke den fra Windows, men den kan brukes for Windows. Forfatteren til det programmet heter Magnus Kruger. Programmet er gratis, men igjen fungerer bare med Windows. Når jeg lastet ned programmet, har jeg laget noen få spørsmål for å undersøke programmets kvaliteter og muligheter i skolen.
Programmet er veldig enkel å bruke. Man kan lage så mange spørsmål man vil til hver kategori, og deretter velger man hvor ofte spørsmål vil dukke opp på desktop uansett hva du driver med.
jeg vil tro at programmet kan være fin å bruke for elever i de sammenhenger hvor de må huske og pugge fakta uten at de anstrenger seg. Det er som quiz analog.

8 kommentarer:

  1. Tankene bak det programmet du opprinnelig nevner og ønsket å finne, er for meg genialt. Det kan gjøre puggingen litt morsommere for elevene. Som ny ved et program er det viktig å kvalitetsikre det og gjøre seg kjent med det før du bruker det sammen med elever, så det er bra du tenker over det. Spennende å se om du får nytte av dette i fremtiden også!

    SvarSlett
  2. Dette ser ut som et genialt program. Skolene har jo Windows pc`er, så det gjør ikke noe om den bare funger på Windows. Jeg har tidligere ikke hørt om noen pugge-programmer, så dette kan komme til nytte!

    SvarSlett
  3. Slettes ikke et dumt program. Jeg stiller meg alltid litt skeptisk til pugging av kunnskap, men det er jo fortsatt mange områder dette kan være veldig nyttig. Særlig glosepugging som man stort sett ikke kommer utenom. Du nevner at dette bare finnes til Windows, så jeg gjorde et lite søk og fant et lignende program som man bare bruker i nettleser: http://memorizer.me/

    SvarSlett
  4. Hørtes ut som et supert progam. Synn du ikke fant det første, men hvis det andre fungerer bra, så er jo det supert. Dette er et program jeg selv kan tenke meg å prøve!

    SvarSlett
  5. Glimrende supplement til studiene. Som du sier kan dette bidra til å gjøre lesingen litt mer interessant, spesielt med tanke på ting som rett og slett bare må pugges; stedsnavn, årstall osv. Dette kommer jeg til å se nærmere på. Har tidligere tenkt på at et slikt program kunne vært hensiktsmessig.

    SvarSlett
  6. Jeg er av den praktiske typen, og liker å "erfare" det som skal læres. Jeg er også opptatt av at elevene skal fortstå, istedenfor å kun gjenta, men når det er sagt, så tror jeg absolutt en slik sparringspartner kan være et nyttig hjelpemiddel. Matematikeren i meg liker jo kun å repetere ting, memorere det for så å fortå det.

    SvarSlett
  7. Som tidligere nevn, er det viktig at elevene forstår det som skal læres, men som nevnt må f.eks gloser puggel. Da burde dette programmet være til stor hjelp! Må sjekke dette, både som lærer og mor!

    SvarSlett
  8. Genialt! Pugging er jo egentlig bare kontinuerlig repetisjon, og dette fungerer jo godt for mange. Jeg tror nok jeg kommer til å laste ned dette programmet selv, det hørtes ut som om det kan være til hjelp på mange måter. Om man f.eks har noe man skulle gjort, og bare blir sittende på PC'n så kan jo spm som "har du husket å...." dukke opp til stadighet og minne deg på det du skulle.

    SvarSlett