onsdag 22. april 2015

Refleksjon av filmet undervisningsopplegg

I denne oppgaven skulle vi filme oss selv i en undervisningssituasjon, for så å reflektere over filmen. Jeg valgte å gjøre dette i praksis for å få gjort unna mest mulig. Jeg hadde et undervisningsopplegg i samfunnsfag i 10. klasse hvor vi skulle snakke om EU. Omfanget på oppgaven var ikke nødvendigvis så stor, og det var ikke meninga å filme mer enn en fem minutters tid. Jeg valgte derfor å ta dette i oppstarten av timen. Først startet jeg timen som normalt, før jeg fortalte om at jeg skulle filme meg selv som en del av en oppgave. Jeg fikk derfor en elev på første rad til å filme meg med mobilen.

For å gjøre dette mest naturlig burde jeg nok kanskje latt være å informere om filmingen på forkant, og gjemt unna kameraet. Filmingen var et merkbart uromoment i starten av timen, selv om jeg hadde gitt beskjed om at det bare skulle ignoreres. Det var dessuten et lite problem at eleven som jeg ba om å holde mobilen min for å filme ble svært distrahert. Heldigvis var dette bare for rundt fem minutter, så det var ikke som om hele timen ble "ødelagt". Planen for timen var å fortelle litt om EU og stille spørsmål for å aktivisere klassen. Deretter skulle vi se en liten film. Jeg synes derfor det var veldig naturlig å filme min introduksjon av EU og stoppe før vi skulle se filmen.

Da jeg så på filmen ble jeg veldig bevisst på hva jeg gjorde. Det er veldig spesielt å se seg selv gjennomføre slike ting. På lik linje som at ingen liker å høre sin egen stemme. Det blir litt ubehagelig å se på/høre på. Så etter å ha sett gjennom en gang og kommet over det begynte jeg å analysere nærmere hva jeg gjorde. Det jeg merket meg, som jeg ønsker å bli flinkere på er å gi veldig klare beskjeder. Da jeg introduserte EU brukte vi boka, som jeg snakket rundt. Det var mange som ikke fikk med seg hvilken side det var, og jeg så at jeg ikke var tydelig nok. Jeg burde kanskje ha skrevet sidetall på tavla for eksempel. Også burde jeg nok også vært mer tydelig på at vi begynner slik  at man slipper noe uro. Jeg ble også bevisst på at jeg tidvis kan gå inn i et litt monotont stemmeleie, og at jeg alltid bør være bevisst på stemmebruk. Jeg var derimot veldig positiv til kroppsspråk, og det at jeg bevegde meg bra rundt i rommet. Stemmen var også høy og tydelig.


Jeg synes filming av egen undervisning er et svært nyttig verktøy. Det er litt jobb å filme også se seg selv, men det kan være en vekker. Man blir veldig bevisst hva man gjør som kan være irriterende for andre, eller som hemmer undervisningen. Samtidig bør man ikke være "nevrotisk" og henge seg opp i alle småting man gjør. Da kan man fort miste fokuset over hva som faktisk betyr noe. Det kan nok være like nyttig å ha med inn en hjelpelærer som kan komme med tilbakemeldinger etter endt time. Selv om man ikke har muligheten til å være kritisk selv.

1 kommentar:

  1. Jeg er enig med deg i at å filme seg selv i en undervisningssituasjon kan være en vekker på flere områder. Jeg synes du reflekterer godt over hvordan dette fungerte, og hva du burde gjort på andre måter / hva som var bra. Godt at du ble oppmerksom på ting du vil endre med praksisen din! :)

    SvarSlett