onsdag 22. april 2015

Filming og refleksjoner

Jeg fikk ikke filmet egen undervisning da jeg var i praksis pga. ulike årsaker. I stedet filmet jeg en filmsekvens på litt over 5 minutter via «Camtasia» hjemme. Ved bruk av Camtasia programmet måtte man filme gjennom webkamera, derfor brukte jeg min egen PC til dette.

Gjennom den 5 minutters lange videoklippet presenterte jeg skriveprogrammet «Word».  Jeg kalte videoen får «Læringsvideo». Jeg har tenkt tanken flere ganger om å lage flere læringsvideoer, der forskjellige programmer blir representert, eller en oppgave/tema blir forklart. På denne måten kan elevene se på videoen flere ganger, og har mulighet til å følge det tempoet de ønsker. Gjennom hele videoen hadde jeg fokus på en ting; Skrift. Jeg visste en gjennomgang av skrifttype, skriftstørrelse, skriftfarge og typografi. Jeg mener at skrift er det første og viktigste man skal lære når man åpner en word- dokument, derfor tok jeg for meg disse verktøyene. Om det blir slike videoer senere, vil jeg nok fortsette med å presentere programmet word med andre funksjoner.    
 Fra sist gang jeg brukte camtasia, hadde programmet oppdatert seg. Jeg måtte derfor sette meg inni programmet på nytt. Men det var en enkel program og det tok ikke lang tid å bli kjent med de viktigste funksjonene. Det som dermed tok lengre tid var selve filmsnutten. Jeg trodde ikke at filmen skulle bli så lang som den ble, og det tok lang tid å få spilt inn videoen. Dette kan være pga. at dette var nytt for meg. Neste gang tror jeg at det kommer til å gå raskere. Jeg hadde egentlig planlagt å vise hvordan man på ulike måter kunne legger til bilder i word, men siden filmen ble lang fikk jeg ikke til dette.
I gruppa så vi hverandres filmer, og ga hverandre tilbakemeldinger på kva vi synes var bra og hva som kunne forbedres. Jeg fikk tilbakemelding om det var ryddig framstilt, og går rolig fram. Og forklarer på en enkel måte. Dette synes jeg er viktig slik at elever som hører på skal få med seg alt som blir sagt. Det jeg kunne ha gjort bedre på, var å tenke bedre på rekkefølgen. Hadde jeg laget denne videoen for elever ville jeg tenkt mer på rekkefølgen.

Jeg synes dette var en oppgave som ga mange erfaringer. Man blir bevisst på stemmebruken og hvordan man oppfører seg. Det er viktig å se seg selv på film for å få inntrykk på hvordan man er. Man blir ofte observert av andre lærere/studenter, men det er også viktig å se seg selv på film, for å registrere sine uvaner.



4 kommentarer:

  1. Et godt alternativ dette, siden du ikke fikk filmet deg i praksis. Det er nyttig for elever også, med slike læringsvideoer som de kan se flere ganger, spole frem og tilbake, til de har fortstått - og forhåpentligvis lært det du formidler.
    Du reflekterer godt, og det du nevner om å registrere sine vaner / uvaner er utrolig viktig. Nettopp slike ting kan bli irritasjonsmomenter for elevene, som gjør at de fokuserer mer på uvanen, enn budskapet i filmen.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  3. Som Marianne allerede nevner synes også jeg at dette var et godt alternativ til filming av deg selv. Å lage slike opplegg, gjerne lagt ut på en nettside (en klasseblogg kanskje?) gjør det enkelt for elevene å oppdatere seg på innholdet, og repetere innhold som de kanskje også har gjennomgått i timene. Flott initiativ Kevi!

    SvarSlett
  4. Som Marianne allerede nevner synes også jeg at dette var et godt alternativ til filming av deg selv. Å lage slike opplegg, gjerne lagt ut på en nettside (en klasseblogg kanskje?) gjør det enkelt for elevene å oppdatere seg på innholdet, og repetere innhold som de kanskje også har gjennomgått i timene. Flott initiativ Kevi!

    SvarSlett