torsdag 23. april 2015

TPX – et nyttig tegneprogram

Da jeg gikk på videregående, tok jeg faget Biologi 2. Læreren vi hadde i dette faget var utrolig faglig dyktig, og han introduserte oss for et tegneprogram som heter TPX. (Dette er gratis å laste ned.) Vi brukte TPX hver eneste time, og han forklarte oss hvordan vi skulle tegne figurene /illustrasjonene, hvilke funksjoner som skulle brukes, samtidig som han viste på det overhead. Det ble på en måte som «Learning by doing» i læringen av TPX, og hadde en stor læringseffekt - i hvert fall for meg. Da illustrasjonen var ferdig, limte vi den inn i word-dokumentet hvor vi skrev notater, og til sammen utgjorde dette meget gode notater fra timene, og var for meg uvurderlig. TPX har vært veldig nyttig for meg både for å forstå sykluser og andre ting vi laget illustrasjoner av, og fordi han lærte oss mange hurtigtaster og funksjoner som en PC har.

Jeg fortalte de andre i gruppa om dette programmet, og de syntes også at dette var et nyttig verktøy som er enkelt å bruke. Du kan lett tegne omtrent hva du vil. Du kan sette inn bilder, figurer, ha forskjellige farger og tykkelse på streker, sirkler, tekst osv. Du kan enkelt duplisere én eller flere av figurene, og sette de sammen slik du vil. Da slipper du å tegne alle små detaljer på nytt, i figurer som er preget av mye gjentagelse. 

Selv etter at jeg var ferdig på vgs. og begynte med naturfag her på høyskolen, har jeg hatt utrolig god nytte av dette programmet. Jeg brukte det også her til å lage meg gode notater fra timene. Fordi det er så enkelt å bruke, tar det heller ikke lang tid å lage figurer og å lime de inn i dokumentet. Derfor kan du fint gjøre dette samtidig som du følger med på undervisningen.
Jeg vil på det sterkeste anbefale dette tegneprogrammet på grunn av alle dets fordeler. I forhold til tegneprogrammet Paint er det litt mer komplisert, men du får så mye mer ut av det også, som ikke Paint kan måle seg med.

Dette er en av tegningene fra timene i Biologi, og skal illustrere nitrogenets kretsløp. I de faktiske notatene fra timen, ble dette supplert med mer informasjon om temaet. Selv om jeg brukte det i naturfag, så kan det også brukes til å lage matematiske figurer, og illustrasjoner i alle andre fag.
I basisgruppa ble vi også enige om at dette er et program vi kan lære elevene våres, dersom vi skal undervise i et fag hvor illustrasjoner utgjør en viktig del av forståelsen og virkeliggjøringen av fenomener. Samtidig som du gir elevene et lite avbrekk fra undervisningen, lærer de et nytt program de kan få stor nytte av, og hurtigtaster på PC'n som effektiviserer arbeidet. 

Du kan laste ned TPX her






2 kommentarer:

  1. Virker som et nyttig program! Man må bare ta seg tid til å lære seg selv og elevene det. Supert at du la ved linken for å laste ned programmet, Marianne!

    SvarSlett
  2. Virker som et nyttig tegneverktøysprogram som kan virke motiverende for mange elever å se på. Skal ta med meg dette programmet videre og prøve det i min undervisning!

    SvarSlett