torsdag 23. april 2015

Kahoot – En onlinetjeneste som er perfekt for både lek og leksegjennomgang i klasserommet.

På et møte med rektor i fjorårets praksisrunde viste han meg en utrolig lettvint og morsom onlinetjeneste ved navn Kahoot. Dette programmet fungerer som en spørrekonkurranse hvor så mange som vil (og som har fått spillets innloggingskode som arrangøren mottar) kan delta. Arrangøren går gjennom et brukervennlig oppsett som hjelper vedkommende med å sette opp spørsmål og de fire svaralternativene som hver oppgave krever.
Når alle deltagerne er inne i «lobbyen» starter arrangøren spillet. Spørsmålene popper opp  på arrangørens skjerm, noe som gjør det veldig gunstig å ha et smartboard i klasserommet slik at alle elevene ser dette. Samtidig viser spillerenes skjerm 4 ulike farger, som tilsvarer de 4 alternative på tavlen. Spillet er altså i gang og det er opp til eleven å svare rett, enten ved å trykke med musa om de sitter på pc, eller ved å trykke på fargeknappen på en smarttelefon eller nettbrett. Spillerne får ikke kun poeng for riktig svar, men har også muligheten til å tjene bonuspoeng for hvor kjappe de var til å svare. Etter hvert spørsmål kommer det en poengoppsummering og elevene får opp totalscoren sin og hvordan de ligger ann i forhold til de andre deltagerne. Dette spillet er kjempegøy, lærerikt og motiverende.

Jeg fikk selv prøvd ut Kahoot sammen med basisgruppa mi i forrige praksis med stort hell. De få problemene som oppstod var ikke så ille at de ødela på noen måte. Det tok litt lang tid å logge inn alle pcene på grunn av et treigt skolenettverk og spillet hang seg desverre opp litt for den ene av klassene vi prøvde ut dette på. Vi benyttet oss av tjenesten som en leksegjennomgang, og elevenes fokus var helt på topp. De buet høyt om de falt nedover listen og jublet med stor begeistring om de hadde tatt igjen noen. Denne form for «støy» følte vi at var helt okay, og ble det for ille var elevene lette å snakke til i mellom spørsmålene. De var fokusert på oppgaven, de fikk vist hva de kunne, og det er DET som til syvende og sist i en slik setting er viktig!

Mvh,


Andreas

1 kommentar:

  1. Synes du legger frem Kahoot på en veldig god og ryddig måte. Synes også du er veldig reflektert når du snakker om hvorfor det fungerte så bra og hva man kan bruke det til. Liker veldig godt at du trekker frem hvordan elevene oppførte seg og hva de følte da de spilte Kahoot. Har prøvd Kahoot selv om kjenner meg veldig igjen i det du skriver, både på de positive og det negative, opplevde selv problemer med pc-ene på skolen og pålogging. Bra jobba!

    SvarSlett