mandag 6. april 2015

Film som redskap



Film som redskap



Til denne oppgaven valgte jeg å filme en undervisningstime i musikk. Ettersom jeg kun stod foran og pratet til elevgruppen i begynnelsen av timen, var det denne sekvensen som ble filmet. Jeg fikk hjelp av en medstudent til filmingen da elevene ikke skulle vises på filmen. Oppgaven elevene skulle jobbe med denne timen var STOMP, dette var den tredje undervisningstimen med temaet. Elevene hadde på forhånd øvd inn fire ulike rytmer, de var også blitt delt inn i grupper på 4. Elevene fikk utdelt hver sin gjenstand. Elevene skulle da knytte en rytme til sin gjenstand og deretter sette dette sammen i gruppen. På slutten av timen hadde hver gruppe en fremføring av det de hadde øvd inn. 

Etter at elevene hadde fått utdelt gjenstandene forstod jeg at innledningen til oppgaven ikke hadde vært tydelig nok, noe jeg også så på filmen i etterkant. Da vi tidligere hadde hatt en lignende oppgave der elevene en og en viste frem, var det mer naturlig for elevene å tenke at de skulle spille hver sin rytme en og en. Da jeg gjennomgikk oppgaven oppfattet jeg det slik at de forstod at rytmene skulle spilles sammen. Det ble mange spørsmål underveis. I en musikktime der elevene fritt kan prøve ut gjenstander/instrumenter vil det bli mye bråk, og dermed vanskelig å hente inn elevene igjen. Det er derfor ekstra viktig å være tydelig nok i starten slik at elevene forstår hva de skal gjøre. Jeg forsøkte å gi samlede beskjeder underveis, og selv om dette viste seg å være vanskelig, fikk jeg til slutt ryddet opp i misforståelsene. 

I begynnelsen av filmen deler jeg ut gjenstandene. Elevene vet at disse skal legges pent ned på gulvet og ikke spilles på før de får beskjed om at det er greit. På filmen kan jeg høre flere elever som spiller på gjenstandene, dette kunne jeg ha korrigert. I timen oppfattet jeg ikke dette som støyende, men dette er noe som lett kan eskalere og det er viktig at elevene er trygge på regler selv om det er en annen voksen tilstede enn den de er vant til.  Under introduksjonen står jeg veldig stille og gestikulerer lite. Dette er noe som kan være greit i noen undervisningstimer men i denne timen ville det kanskje vært en ide å bevege seg mer rundt i rommet. Spesielt ettersom elevene sitter i en ring.

Jeg synes at det å filme egen undervisning er en veldig fin måte å justere «små» ting som man kanskje ikke er klar over når man underviser. Det er en fin måte å finne ut om man har vært tydelig nok i innledning til nye oppgaver. Det vil kanskje også komme frem om spørsmålene elevene stiller underveis faktisk blir besvart eller om man ikke forklarer det godt nok, spesielt når det er snakk om en ny elevgruppe.

5 kommentarer:

  1. Gode og forhåpentligvis nyttige refleksjoner.

    SvarSlett
  2. Det er utrolig hvor mye man ikke legger merke til mens man står i undervisningssituasjonen som blir langt tydeligere når man ser seg selv på film i etterkant. Det du sier avslutningsvis om hvorvidt spørsmålene til elevene faktisk blir besvart, er et veldig godt poeng, og noe som det kan være veldig nyttig å bli mer bevisst på.

    SvarSlett
  3. Flott at du deler erfaringene dine fra musikktimen! Det du har blitt obs på gjennom videoen din, kan være en påminnelse for oss andre også:)

    SvarSlett
  4. Her var det mange gode refleksjoner over din undervisning. Det har vært nyttig for meg å lese om en musikktime, der jeg ikke har noe erfaring fra før. Jeg ser for meg at det er naturlig at ting "glipper" litt i en musikktime der det pleier å være støy, og særlig hvis man ikke er vant til å ha musikktimer.

    SvarSlett
  5. Her gjør du mange gode refleksjoner syns jeg. Du bruker virkelig videoopptaket som en ressurs, og tar lærdom om hva som fungerer bra og mindre bra i timen. Det er en god egenskap å kunne analysere, samt være kritisk til egen innsats. Eller for å bruke andre ord, klare å se hva man kan gjøre bedre. Dette gjør du på en veldig god måte, noe som sikkert vil medføre at musikktimene vil bli enda bedre fremover.

    SvarSlett