fredag 24. april 2015

Kahoot

Kahoot

Jeg vil skrive et lite innlegg om Kahoot etter å ha brukt dette i praksis. Kahoot er et program hvor man kan lage en quiz til elevene. Det som jeg synes er så bra med dette er at det kan brukes på mange forskjellige måter. Vil man lage en quiz for å sjekke ett tema kan man gjøre dette, eller man kan ha ukas leksesjekk gjennom Kahoot, dette skaper variasjon i undervisningen.

Det vi gjorde i praksis var den siste av disse og det jeg så med en gang var at elevene virkelig syntes det var morsomt og at det vekket konkurranseinstinktet hos mange. Det ble lagt opp til lek i klasserommet på en lett og morsom måte. Noe jeg også la merke til er at mange av elevene også fikk veldig gode resultater og at de som ville konkurrere mot hverandre, og som blir drevet av konkurranse, fikk mulighet til dette. Samtidig fikk de elevene som er roligere og kanskje typisk blir kalt de stille elevene muligheten til å svare i sitt eget tempo. Jeg mener derfor at Kahoot legger opp informasjonen og spørsmålene til hver enkelt elev, noe som jo er noe av det vi etterstreber som lærere.


Det jeg også syntes var bra med Kahoot er at man kan sette på en timer på hvert spørsmål. Dette betyr at man også har tid til å observere elevene ved å ha mulighet til å gå rundt i klasserommet. På den måten kan man selv se om elevene har fått med seg stoffet eller ikke. I vårt tilfelle oppdaget vi at en av elevene ikke klarte så mange av spørsmålene, selv om hun virker å være vel på nivå med de andre elevene i timene. Det som da er fint er at man etter å ha oppdaget dette kan bygge videre på observasjonene for å kunne hjelpe eleven senere. Selv om det jo også kan være tilfellet at hun bare ikke forstod åssen Kahoot fungerte. Det jeg derimot tar med meg fra Kahoot erfaringen er at dette er en god måte å få med seg elevene på, og noe jeg kan bruke senere for å gjøre oppsummering av informasjon morsommere. I tillegg får jeg lagt opp til mer bruk av ikt i undervisningen, noe jeg mener er positivt i vårt digitale samfunn. 

3 kommentarer:

  1. Jeg har selv prøvd ut Kahoot i praksis og har mange gode erfaringer med det. Som du nevner vekker dette interessen for mange elever og kan være en gulerot for testing av temaer. En fordel kan være at elevene kan være anonyme hvor kun du som lærer vet hvem er. En ulempe kan være at elevene ser på læringssituasjonen som lek. Alt i alt liker jeg programmet veldig godt!

    SvarSlett
  2. Kahoot er veldig populært blant elever! Det så jeg sist jeg var i praksis også. Det skjønner jeg jo veldig godt, fordi det er veldig morsomt! Det er et bra program som man kan bruke til å teste elevenes kunnskap. Farene med det, tenker jeg, er at det fort kan bli fokus på å vinne, istedetfor å lese spørsmålet ordentlig. i og med at det går på tid. Men absolutt et morsomt program som man kan bruke innimellom.

    SvarSlett
  3. Jeg bruker Kahoot aktivt i min undervisning og det er et fantastisk verktøy for oppsummering og liten test på slutten av temaer. Elevene opplever litt konkurranseinnstinkt i tillegg til at det er mulighet for å legge til et par morsomme spørsmål innimellom. Det som mange ikke legger merke til er at man kan motta statistikken på kahooten etterpå i et excel dokument som er mer detaljert på svartid og antall svarprosent som er riktig osv. Anbefaler alle å teste ut dette verktøyet!

    SvarSlett