tirsdag 21. april 2015

Filming av undervisning



På gruppa mi, var det ikke alle som fikk til å filme sin egen undervisning i praksis. Dermed løste vi oppgaven litt forskjellig innad i gruppa. Jeg var selv en av de som ikke hadde mulighet til å filme min egen undervisning i praksis og valgte dermed å filme et lite foredrag med «talking head and slides». Jeg forberedte et lite foredrag med en PowerPoint til, og filmet at jeg hadde foredraget med CamStudio på datan.  

Når alle i gruppa hadde forberedt en filmsnutt hver, enten av egen undervisning eller filmet et foredrag, delte vi filmene og gav hverandre tilbakemeldinger på hva som kunne vært gjort annerledes i forhold til snakkemåte, fremtoning og generell formidlingsevne. 

Etter å ha sett meg selv på video, ble jeg mer obs på uttalen min av noen ord. Jeg legger om til å snakke litt «penere» når jeg filmer og forklarer. Jeg la også merke til at jeg bruker håndbevegelser på en bra og understrekende måte. Hendene flyr ikke rundt å forstyrrer, men de er med på å få frem poenger jeg vil ha frem. 

Fra de andre studentene ble det påpekt at jeg er tydelig i det jeg forteller om, at jeg klarer bra å snakke om tema uten notater. De sier at de lett ser at jeg er engasjer og  positiv mens jeg snakker. Noe som gjør det mer spennende å høre på.  Ellers er det litt konstruktivkrittikk på rekkefølgen av bildene i PowerPointen er. Skulle denne presentasjonen vært for elever, hadde jeg brukt lenger tid på å forberede meg, og kanskje endret litt på rekkefølgen osv. 

Alt i alt synes jeg det er et spennende konsept å filme sin egen undervisning. Og jeg kommer til å gjøre dette senere, når jeg begynner å jobbe. Jeg vil prøve å justere bort eventuelle negative vaner jeg tilegner meg. Og dette er filming av undervisning en god måte å bli obs på dette.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar