onsdag 22. april 2015

Mobiltelefon i klasserommet


«Smarttelefonen er et stadig ekspanderende verktøy, som kan brukes til å utføre så godt som hva det skal være av oppgaver. Uten opplæring i fornuftig og produktiv bruk av smarttelefonen, blir den likevel ikke mer enn et overpriset leketøy. Ved å ikke lære elevene å utnytte smarttelefonens muligheter, gjør vi de en alt for stor bjørnetjeneste»
I løpet av mine fire år på lærerutdanningen, har jeg vært innom fire forskjellige, offentlige skoler, med fire forskjellige holdninger til bruk av mobiltelefon i klasserommet. Jeg skal ikke gå inn på forskjellene i skolenes holdninger. Det jeg vil sette fingeren på, er heller konsekvensene av manglende enighet rundt retningslinjene for bruk av mobiltelefon. Slik jeg ser det, er smarttelefonen et flerbruksobjekt. Et verktøy med større muligheter enn datamaskinen noen gang har hatt. Nettopp på grunn av dens allsidighet, lar den seg tilpasse til den individuelle brukerens behov, men også til den individuelles kunnskap og innsikt. Dersom innsikten ikke strekker seg lenger enn til de mest grunnleggende bruksområdene, strekker heller ikke funksjonaliteten seg lenger. De fleste som har snakket med barn og unge om telefonvaner, forstår raskt at telefonen stort sett brukes til sosiale medier og spill. Dette mener jeg skolen skal ta på seg mye av skylden for. Når telefonen ikke er tillatt i klasserommet, eller elevene ikke får undervisning i funksjonelt og allsidig bruk, vil telefonen fortsette å være en håndholdt spillkonsoll. Stadig fler og fler lommer inneholder en smarttelefon. I teorien betyr det at stadig fler blir i stand til å utføre arbeid på mer varierte måter. I praksis betyr det dessverre noe annet. Dersom skolene hadde åpnet for bruk av mobiltelefon i klasserommet (forutsatt at retningslinjene var klare på hva som forventes av elevene), kunne elevene fått opplæring i hvordan de bruker kontorprogramvare, verktøy innen lyd og bilde, og andre multimediale verktøy. Elvene kunne med andre ord blitt avanserte, fleksible og produktive smarttelefonbrukere, med kunnskap og innsikt i hvordan de kan tilpasse verktøyet til sine behov.

Jeg kan ikke se for meg at telefonen blir borte. Jeg kan heller ikke se for meg at den blir noe mindre viktig i den nærmeste fremtid. Derfor tenker jeg at det er viktig å lære de oppvoksende generasjonene hvordan de kan bli smarte, avanserte brukere, fra starten av.

Jeg har selv sett hvordan undervisningssituasjonen endres, og hvordan den kan spinne ut av kontroll, i det øyeblikket mobiltelefonen tillates i klasserommet. Dette viser at skolen, så vel som læreren må bestemme seg for hvilke retningslinjer som skal gjelde. Samtidig viser det at skolen har kommet for sent på banen. Telefonen har for mange rukket å bli et leketøy; en holdning det tar tid å endre.

8 kommentarer:

  1. Et tema som er aktuelt. Ble bla vist en sak om dette på gårsdagens "Supernytt", som jeg så med klassen min i dag. Der så vi en skole på Vestlandet hvor elevene måtte levere inn telefonen hver morgen og de fikk den ikke tilbake før skoledagen var over. Elevene mines reaksjon var: "Er det slik på ungdomsskolen her?" På barneskolene i Rakkestad får ikke elevene ha med seg tlf. på skolen, men om de trenger den etter skoletid, kan de ha med telefonen avslått, liggende i sekken gjennom skoledagen. Opplever at en av grunnene til at mange av elevene gleder seg til å begynne på ungdomsskolen, er bla at der får en lov å bruke tlf. i friminuttene. Vet også at noen lærere lar elevene bruke den som kalkulator og oppslagsverk i timene også.
    Årsaken til at elevene på skolen som ble presentert på Supernytt måtte levere inn tlf. før skolestart, var at skoleledelsen opplevde at elevene ikke snakket med hverandre. De var kun "sosial" med hverandre gjennom tlf. Det syns jeg er leit! Nå hadde elevene blitt mere aktive i friminuttene. En vinn, vinn situasjon?? Mener som deg, at vi har en jobb å gjøre med å få elevene til å bruke tlf som et nyttig verktøy i skolehverdagen. Men ser også hvor "asosiale" elevene er på skolen med tlf. tilgjengelig. Vanskelig å vite hva som er "rett"

    SvarSlett
    Svar
    1. Les gjerne svaret jeg skrev til Marianne.

      Slett
  2. Viktig tema! Selv om ikke alle skoler har like regler, så burde ihvertfall alle på samme skole konsekvent gjennomføre den samme rutinen for dette. På skolen der jeg var i praksis, var det en boks foran ved tavla, som alle elevene skulle legge mobiltelefonen sin ved ankomst til klasserommet. I pausene kunne elvene ta den med seg ut, men i alle timer skulle de være i boksen ved tavla / hos læreren, og på lydløs. Jeg synes dette fungerte bra, for da var det ingen som forstyrret eller ble forstyrret av andres mobilbruk.
    Når det gjelder bruken av en smarttelefon, har den veldig mange funksjoner som de aller fleste brukere ikke vet om, eller ikke bruker. Da blir ikke smarttelefonen utnyttet til sitt fulle, noe som også er synd. Samtidig vet nok mange unge mer om forskjellige funksjoner enn det vi som voksne gjør. Dette er nytt for oss, men de unge har vokst opp midt i denne teknologien.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det hadde vært fint med et prosjekt, hvor elevene får oppgaver, som de må løse ved hjelp av smarttelefon eller nettbrett, og hvor de senere presenterer for klassen hvordan de har løst oppgaven. Hvilke apper de brukte etc. Kanskje læreren, på forhånd, kan lage en liste over gode apper, som elevene kan bruke til prosjektet? Dersom elevene finner andre egnede apper kan de legges til i lista. Jeg ser for meg at prosjektet ville handlet mer om hvordan man kommer frem til sluttproduktet, enn nødvendigvis sluttproduktet i seg selv.

      Slett
    2. Jeg liker tankegangen din! Men for at en lærer skal kunne gi en slik type oppgave, må man på forhånd ha gode kunnskaper om dette, noe det ikke akkurat florerer av på skolene. Men det er vel ikke noen overraskelse at lærerne trenger å sette seg inn i nåtidens - og fremtidens teknologi, som f.eks apper. :)

      Slett
  3. Hepp! Jeg postet nettopp en lignende sak, er veldig enig i dine synspunkter, og syns det er fint at flere tar opp dette. Spesielt interessant er det siste du nevner om at skolen har kommet for sent på banen, for det er jo nettopp det alt tyder på. Telefonen har blitt enda en "spillekonsoll" og i stedet for å ha utnyttet den lille maskinens potensiale har skolenorge "kastet dem til ulvene". Spill-produsentene sa ja takk og dermed tyder mye på utdannings-appene har havnet i bakerste rekke....

    SvarSlett
  4. Liker veldig godt refleksjonen du viser her om mobilbruk. Jeg er enig i at det burde være mulig å bruke telefonen i klasserommet, så lenge det er gode retningslinjer vel og merke. Dette kunne gjort opplegg som Kahoot mye lettere å gjennomføre ved at elevene kunne brukt telefonene sine for å svare på spørsmålene. Da ville problemer man ofte støter borti som at det ikke er nok datamaskiner, eller at man ikke får logget på for å kunne være med på Kahooten iallfall løses. Det er etter min mening bedre enn at elever ikke får vært med. Jeg er også enig i at skolene har et ansvar for å lære elevene å kunne bruke den nye teknologien, og at smarttelefoner faller veldig utenfor her. IKT er en grunnleggende ferdighet i læreplanen og dette gjelder i mine øyne ikke bare bruk av PC, men også mobiltelefoner og nettvett.

    SvarSlett
  5. Er enig i det du sier! Smarttelefornen har kommet for å bli, og skolen har kommet alt for sent på banen i forhold til smart og nyttig bruk av den. De fleste skolene (unntatt én) jeg har vært på i forbindelse med praksis har nulltoleranse for bruk av mobil. Mange skoler kunne vært flinkere til å følge samfunnets utvikling i forhold til bruk av digitale midler.

    SvarSlett