onsdag 15. april 2015

Refleksjonsblogg om filmklipp av egenundervisning


I denne oppgavene skulle vi filme oss selv i en undervisnings økt. Ettersom jeg ikke har praksisperiode dette året, valgte jeg å filme meg selv under framføring av et annet fags arbeidskrav: muntlig presentasjon i Religion, Livssyns og Etikk, hvor jeg og en annen skulle presentere utbredelse av islam foran våre medelever på høyskolen. En av mine medstudenter brukte min egen iPhone for å filme presentasjonen, og jeg var nøye med å gi alle i klassen grundig forklaring på at det var kun meg som ble filmet, hva IKT oppgaven gjaldt og at ingen andre ville ha tilgang til filmen. Jeg følte at det var etisk viktig å gjøre alle bevisste på hva som foregikk før filmingen begynte, ettersom jeg trengte alles tillatelse for å filming skulle kunne gjennomføres.

Jeg opplevde at film er en praktisk måte å vurdere sin egen framføring i etterkant. En kan alltid gjøre en vurdering av seg selv underveis og i etterkant av en framføring, men å se seg selv fra et kameras vinkel kan gi et mer objektivt perspektiv enn det en kan erfarer selv mens undervisning pågår. Derimot, er det er viktig å merke seg at når en vet en blir filmet kan dette påvirke ens egen og andres adferd. I denne filmingsøkten tror jeg ikke dette skjedde ettersom meg og min medelev var opptatt med å undervise og besvare lærers spørsmål imens resten av elevene nøyde seg med å observere fremføringen.

Mine egne observasjoner ut fra filmopptaket var varierte, men lærerike - og observasjonene er noe jeg vil ta med videre. For eksempel, var jeg rimelig fornøyd før jeg så filmen med min interaksjon med bildene (kart) på Power Pointen vi hadde lagd. I etterkant ser jeg at jeg var til tider lite synlig grunnet både avslått lys i rommet og mørke farger på Power Pointen. Jeg observerte også at jeg fortsatt trenger å arbeide med kroppsspråk, ettersom jeg har en tendens til å veive med hendene - som kan virke distraherende hvis det ikke kontrolleres. Derimot var jeg fornøyd med å observere at jeg pratet høyt og i et forståelig tempo - som viser progresjon fra tilbakemeldinger jeg har fått fra tidligere framføringer og læringsøkter. Dette var noenlunde samme tilbakemeldinger jeg fikk fra mine medelever.

Under min framføring ble jeg oppmerksom på at projektoren visket ut farger, slik at fargene på kartene vi hadde brukt i Power Pointen var lite synlige på skjermen og det interaktive karte på utvalgte nettside var ikke synlig i det hele tatt. Dette gav IKT gruppen muligheten til å observere og reflektere over hvor viktig det er å ha rede på både hvilke verktøy en har tilgang til, men også hvordan uforutsigbare tekniske problemer kan oppstå og hvordan en kan håndtere slikt når det skjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar