tirsdag 7. april 2015

Del dine undervisningsopplegg


De fleste av Norges befolkning er på nett hver dag. Vi er innom aviser, facebook, leser blogg osv. Sosiale medier har tatt over mye av tiden vår i hverdagen.  Vi alle kjenner til de populære bloggene, der det blogges om skjønnhet og mote. Men blogg handler ikke bare om skjønnhet og mote, for her kan man finne mange gode undervisningstips. Jeg vil derfor presentere noen gode bloggsider og nettsider som jeg har kommet over.  

Jeg kom over en lærerblogg som var inspirerende og som gir gode tips til undervisningen. Personen som står bak denne bloggen (
http://martinjohannessen.blogspot.no/ ), Martin Johannessen deler sine erfaringer, undervisningsopplegg, tips til undervisningen, pedagogisk utviklingsarbeid og mye mer. Forfatteren tar for seg temaer om forebygging av problematferd på skolen til å dele gode «boktips».


Gjennom denne bloggen kom jeg over en ny nettside: http://mittklasserom.no/ som igjen førte meg til en bloggside. På denne nettsiden finner man gode tips til hvordan man kan bruke ulike IKT verktøy i undervisningen, og til å vurdere elevers arbeid. Forfatteren bak denne nettsiden har også delt ulike plakater som en kan henge opp i klasserommet. Denne nettsiden er nok under konstruksjon, så jeg regner med at det etter hvert kommer opp flere gode tips.

Jeg ser på det som nyttig at lærere deler sine undervisningsopplegg og erfaringer. Alle lærere lager sin egen undervisningsopplegg, men dessverre er det få som deler. Disse undervisningsoppleggene kan komme til nytte for mange lærere, lærere trenger inspirasjon til å forandre sine «vanlig» undervisningsrutiner.


www.smartskole.no: Dette er en nettside der en kan finne undervisningsopplegg i SMART Notebook i alle fag og i alle trinn. Jeg har brukt nettsiden ganske mye i praksis, og synes at undervisningsoppleggene som kommer frem er nyttige og inspirerende. Tidligere måtte man ha et serienummer for å kunne registrere seg på denne nettsiden. Men nå kan alle registrere seg uten serienummer, det er altså blitt gratis.

En annen side som jeg kom over og syntes så spennende og nyttig ut er denne: http://norsk.gyldendal.no/

Har du erfaring med disse nettsidene eller andre blogger/ nettsider?

6 kommentarer:

  1. Jeg kom over en Facebookgruppe som heter "Undervisningsopplegg". Her kan en stille spørsmål, dele ol. mht. undervisningsopplegg. Hva fungerer? Tips ol.

    SvarSlett
  2. Blogg er en bra arena for deling av undervisningsopplegg og ideer rundt skolehverdagen. Flott at du har funnet noen sider som kan være til hjelp. Smart skole har en bra side for akkurat deres målgruppe, nemlig opplegg til Smart bord. Jeg kommer helt sikkert til å få mye brukt for nettopp denne side :-)
    Bra blogg innlegg!

    SvarSlett
  3. Supert med steder å få inspirasjon til undervisningsopplegg. Det tror jeg alle lærere kunne trengt innimellom. Nye måter å legge frem stoff på er alltid fint! :)

    SvarSlett
  4. Jeg var ikke klar over at man ikke lenger trenger serienummer for å registrere seg på smartskole.no. Det er veldig positivt! Denne siden er en kjemperessurs. Delingskultur trenger ikke være begrenset til team eller skole. De to første sidene kjente jeg ikke til, så det var flott at du delte dem. Det er utrolig mye bra som blir laget rundt om. Så gjenstår det bare å huske at disse sidene finnes når man sitter og planlegger!

    SvarSlett
  5. Veldig bra at det finnes noen slike sider med gode tips. Viktig å dele med kolleger så alle blir bedre og elevene får gode opplegg hver dag!

    SvarSlett
  6. Selv har jeg bare brukt SmartSkole for å dele undervisningsopplegg. Etwinning er også en mulighet. Jeg har også kommet over flere blogger hvor lærere er flinke til å dele sine ideer og erfaringer. Denne er også full av fine tips og ideer http://idamhh.tumblr.com

    SvarSlett