torsdag 9. april 2015

Bruk av Padlet i skolen


Padlet er et gratis og relativt enkelt samhandlingsverktøy. I dette programmet kan man lage seg et dokument eller en ”vegg” hvor man kan skrive tekst, legge til lyd eller bilder.
Ved bruk av dette programmet kan elevene ha idémyldring, innleveringer, gruppeoppgaver, presentasjoner og mye mer. Elevene kan jobbe på dokumentet samtidig, eller man kan gå inn i etterkant å legge inn noe. Det er enkelt å legge inn ny tekst, bilder eller lydfiler noe som gjør at elevene ikke vil bruke mye unødvendig tid på å lære seg et komplisert program.
Padlet-veggen må deles med andre før de får tilgang, noe som gjør at den også kan være en privat notisblokk. Dersom du som lærer lager og inviterer til en padlet-vegg vil du ha muligheten til å godkjenne kommentarer før de vises på veggen, dette kan være en fordel da du får sikret kvaliteten på det som kommer ut, pluss at elevene vet at du som lærer går igjennom alt som blir skrevet. Veggen kan også brukes til å gi beskjeder til en lukket gruppe.
Med bruk av padlet i skolen kan man samle oppgaver av flere elementer i ett. Eksempel på nyttig bruk av padlet: Se for deg en oppgave om å lage animasjonsfilm i k&h, hvor klassen blir delt opp i grupper og skal levere: Tankekart, logg for dagen, produkt, egen refleksjon osv. Alt dette kan leveres på ett og samme sted, det vil da gjøre at du slipper mange forskjellige skrivebøker, unødvendig bruk av løsark osv.

Padlet virker som et nyttig og ikke minst enkelt program å bruke, noe som kan være interessant å teste ut i klasserommet. Noen som har noen positive eller negative erfaringer med dette programmet?

9 kommentarer:

  1. Dette hørtes ut som et supert verktøy. Har ikke prøv det selv, men fikk veldig lyst til det etter å ha lest innlegget. Flott tips!

    SvarSlett
  2. Dette har jeg prøvd selv også, virker virkelig som dette forenkler oppgavene som både lærere og elever har med tanke på undervisningen. Håper også at dere hadde en god opplevelse av programmet.

    SvarSlett
  3. Jeg har ikke brukt programmet selv, men det høres ut som en nyttig og enkelt program. Jeg har registrert meg nå, og tenker at det er et enkelt verktøy å bruke i klasserommet. Takk for tipset!

    SvarSlett
  4. Dette har jeg prøvd også, den var enkel å bruke, men savnet litt tegne muligheter.

    SvarSlett
  5. Har bare testet denne for meg selv og ikke i et klasserom. Men jeg synes det virker som et fint program til å løfte tanker i klassen. Morsomt for elevene å få være med å skrive på tavla.

    SvarSlett
  6. Har testet dette noen ganger. Vi har også brukt det som et verktøy for samarbeid internt i kommunen i forhold til IKT. Har ikke brukt det med elever på barneskolen, men jeg tror dette kunne egnet seg for elever fra 5.-7.trinn også.

    SvarSlett
  7. Har testet dette noen ganger. Vi har også brukt det som et verktøy for samarbeid internt i kommunen i forhold til IKT. Har ikke brukt det med elever på barneskolen, men jeg tror dette kunne egnet seg for elever fra 5.-7.trinn også.

    SvarSlett
  8. Har bare testet dette for meg selv i forbindelse med IKT- studiet. Virker som et OK program å bruke på for eksempel mellomtrinnet. Enkelt å bruke er det også.

    SvarSlett
  9. Har bare erfaringer fra IKTMOOC men tenker at det kan være fint å bruke for meg på 5-7 trinn. Det var oversiktlig og enkelt å bruke.

    SvarSlett