fredag 10. april 2015

Refleksjon rundt film av undervisning


Denne praksisperioden har jeg vært på 4.trinn og det ble derfor mest naturlig og gjøre filmingen i denne klassen. Timen jeg filmet var en oppstart i samfunnsfag med tema jernalderen. Før selve filmingen, hadde jeg fortalt barna hva som skulle skje og at min medstudent bare skulle filme meg. Når jeg hadde dialog med elevene under filmingen, brukte jeg «du» istedenfor navn, da dette skal skjule deres identitet. I forkant måtte jeg klargjøre for rektor at denne filmen skulle kun brukes til å observere meg som student, og fokuset ikke skulle være på elevene. Jeg måtte også være bevist på å ikke bruke elvenes navn.

Etter praksisperioden var over, samlet vi oss i basisgruppa for å se på filmene og evaluere og reflektere over alle undervisningsfilmene. Vi organiserte prosessen slik at vi tok en og en film, og deretter fikk hver enkelt fortelle hva den syntes om situasjonen og filmingen. Alle på gruppen syntes at dette var en greit løsning, for å ikke blande de ulike filmene. Deretter fikk de andre på gruppa komme med tips og hva de syntes om sekvensen. Var det noen forskjell på hvordan man følte det i undervisningen og hvordan det så ut på filmen? Var noen likt og noe annerledes?

Sammen gjorde alle en refleksjon over hele situasjonen, og vi kom fra til at det å filme seg selv kan være svært nyttig. Man får et nytt perspektiv på hvordan man ser ut i klasserommet, med tanke på kroppsspråk, stemmebruk, hvor man beveger seg og hvordan man snakker til elevene.

En slik filmsnutt trenger ikke være på mer enn 5 minutter for å få et inntrykk av hvordan man presenterer seg i klasserommet. Film som metode kan derfor være et godt hjelpemiddel til å hele tiden forbedre seg selv som lærer, både faglig og sosialt med elevene.

1 kommentar:

  1. Flott at studenter tar med seg dette over i sin yrkeskarrière! Det er slik skolen sakte men sikkert utvikler seg, da nye kluter og nytt engasjement kommer ut i hverdagen til elevene. Det er også en genial måte å bli vurdert på og vurdere seg selv på i praksisperioden. Det kan være uvant, men brukes dette konstruktivt er det et flott verktøy for refleksjon og utvikling.

    SvarSlett