torsdag 9. april 2015

Film av undervisning - refleksjoner

I praksis dette semeresteret valgte jeg å filme  en 5 minutters-sekvens av en undervisning jeg gir. Jeg underviste i matematikk i tema vekt og måling på 4. trinn. Min medstudent tok på seg oppdraget om å filme meg med mobil. Elevene fikk tydelig beskjed om at det var jeg som skulle bli filmen og ikke de. Slik at det var de inneforstått med.
I praksis dette semeresteret valgte jeg å filme  en 5 minutters-sekvens av en undervisning jeg gir. Jeg underviste i matematikk i tema vekt og måling på 4. trinn. Min medstudent tok på seg oppdraget om å filme meg med mobil. Elevene fikk tydelig beskjed om at det var jeg som skulle bli filmen og ikke de. Slik at det var de inneforstått med.

Etter endt praksisperiode satte basisgruppa seg ned for å evaluere og reflektere rundt alle de i gruppa sine prestasjoner på film. Vi reflekterte også over bruken av denne metoden for å evaluere seg selv. Vi startet med å se på en og en film og gi tilbakemeldinger til hver enkelt. Vi tenkte det var  den beste løsningen slik at vi ikke skulle blande sammen filmsekvensene  og dermed kunne vi gi bedre tilbakemeldinger. Etter vi hadde sett en film, fikk den som hadde blitt filmen fortelle selv hvordan de opplevde å bli filmet, samt hvordan de selv syns at undervisningen så ut på film. Deretter åpnet vi opp for at vi andre kunne komme med tilbakemeldinger angående undervisningen som ble vist i løpet av de korte 5 minuttene.

Etter vi hadde sett alle filmsekvensene og gitt tilbakemelding til hver enkelt i gruppa, snakket vi litt rundt hvordan det var å se seg selv på film. Slik det så ut på filmen, var det slik vi som underviste også følte det i selve undervisningen – eller så det annerledes ut på film? Vi fikk på denne måten se oss selv undervise. Det kan være positivt for å kunne oppfatte hvordan man er som lærer og kanskje gi  oss tips på hvordan vi kan justere oss – dersom det kommer  frem at det trengs.  Vi snakket også om selve undervisningsopplegget – synes vi det fungerte eller burde det vært gjort annerledes?

Helt til slutt snakket vi om måten vi har relasjoner til barna. Dette kan komme tydelig frem på film - slik at det er noe man tenker over.  Når det gjelder film som metode synes  vi dette var en smart løsning på å faktisk kunne se seg selv og justere seg  etter  behov.

2 kommentarer:

  1. Det er ser ut som dere har gjort gode refleksjoner i gruppa. På slutten nevner du relasjoner til elevene; det er også viktig å se seg selv på film om hvilke relasjoner man har til elevene, slik at man kan justere/forbedre, slik som man også gjør med undervisningen sin når man ser film av seg selv.

    SvarSlett
  2. Et flott eksempel på at video kan brukes fornuftig til veiledning og refleksjon. Det er nok en terskel å komme over i starten for mange, men med klokskap og "trå varsomt" i tankene gir det et godt bilde av undervisningssituasjonen.

    SvarSlett