lørdag 25. april 2015

Refleksjonsblogg fra et lite digitalt foredrag.

Jeg fikk dessverre ikke filmet meg selv i en undervisningssituasjon da jeg var i praksis. Derfor brukte jeg programmet Camtasia til å lage en screencast, et lite digitalt foredrag. Denne screencasten tar for seg en introduksjon til tegneprogrammet TPX. I videoen lager jeg en figur av en dumphuske, som skal være en illustrasjon til notater fra en fysikktime. 

Tilbakemeldingene jeg fikk på denne videoen var at jeg fikk det til å se enkelt ut, men at jeg snakket litt for fort og gikk for fort fram. Jeg kunne ha vært tydeligere i artikuleringen, og i det jeg ville formidle. Til en introduksjonsvideo å være kunne jeg med fordel ha gått igjennom flere av programmets funksjoner, og forklart litt grundigere hvordan man bruker disse funksjonene. Det var bra at jeg presenterte hurtigtaster, men at jeg må huske på at de som ser på denne videoen kanskje ikke har brukt disse før, og at dette også gikk litt over stokk og stein. Det var også en del bakgrunnsstøy som var litt forstyrrende.

Det jeg synes er en stor fordel med slike digitale foredrag, er at om det er noe man ikke forstår, eller om det er noe som gikk litt fort, så har man muligheten til å sette videoen på pause og å spole tilbake for å se det så mange ganger man vil. Det finnes helt sikkert flere slike som meg, som går litt for fort fram, og i tillegg snakker litt utydelig. Dette er gode tilbakemeldinger jeg vil ta med meg videre, ikke bare i produksjon av digitale foredrag, - men også i andre undervisningssituasjoner.



1 kommentar:

  1. Dette var en fin måte å gjøre det alternativt på! Gode refleksjoner også, det er lett å snakke for fort uten å merke det selv! Da får vi håpe at det bare blir bedre ved neste praksis.

    SvarSlett