søndag 12. april 2015

Nyttige IKT ressurser for lærere

Bruk av IKT i skolen og spesielt i undervisningstimer er noe som det er stort fokus på fra lærerens side. Bruk av IKT er også en av fem grunnleggende ferdighetene som er viktig for læring. IKT setter standarden for utviklingen og videreføringen av tilpasset opplæring i klasserommet opp mot elevene. I dette blogginnlegget vil jeg fokusere på to IKT hjelpemidler som jeg selv har brukt i egen lærerpraksis som vikar og i utdanningspraksis. Disse programmene er henholdsvis ”gratis touch metoden” og ”Salaby”. 

Frøst vil jeg presentere hva de ulike programmene står for. Gratis touch metoden er et treningsprogram som er nettbasert. Det er som navnet tilsier, gratis og fokuserer på fingerferdigheter til den som bruker programmet. Du lærer hvordan du skal plassere fingrene på tastaturet og hvilke fingre som skal brukes til de ulike knappene(bokstavene) på tastaturet. Det starter med enkle kommandoer, før det hele blir vanskeligere etter hvert som de ulike oppgavene løses. Her får elevene da muligheter til å terpe på trening på å skrive raskere på datamaskiner og hvordan de enkelt kan skrive uten å måtte se på tastaturet. 

Salaby er også en nettressurs som mange skoler velger å benytte seg av. Salaby tilbyr mange varierte oppgaver og utfordringer for elever som gjelder alle skolefagene. Dette er et nettsted som samler alle skolefagene på ett sted, det fine med Salaby er at den deler inn fagene etter alderstrinn. Det starter på barnehagenivå, så 1-4 klasse, deretter 5-7 klasse. Salaby er betalingsbasert om du ønsker å benytte deg av alt det har å tilby. Det som gjør Salaby så fint for de som lærer, er at den enkelt modellerer oppgaver for elevene uten at du som lærer må planlegge for mye på forhånd. Elevene i klassen kan jobbe på ulike nivåer samtidig i klasserommet. Jeg har opplevd at Salaby fungerer som et slags tillegg til vanlig undervisning og at undervisningen baserer seg ene og alene på Salaby(da er har elevene som oftest fått instrukser på hva de skal gjøre). Jeg har for eksempel brukt Salaby som introduksjon til et nytt emne i engelsk for 2.klasse. Da fikk elevene mulighet til å dra engelske ord på det riktige stedet på bildet ved hjelp av smartboard. Her brukte jeg også smartboard som verktøy for elevene slik at Salaby ble brukt pedagogisk i samarbeid med elevene. Det var viktig at alle fikk mulighetene, men at de som ikke ønsket å prøve også fikk muligheten senere ved en tryggere anledning.

Jeg kan trygt anbefale disse programmene i innlæringene av IKT for nybegynnere. Programmene er mest egnet mot pedagogisk bruk for elever på barneskolen. Jeg har bare positive ting å si om programmene og jeg opplever at elevene har det samme inntrykket. 

5 kommentarer:

  1. Selv om bruk av digitale verktøy er en grunnleggende ferdighet, er vel ikke spesifikt å kunne bruke touch et mål (selv om det selfølgelig er gunstig å kunne det ettersom det er mer effektivt). Jeg tenker at det kommer etterhvert når man implementerer bruken av det i alle fag (altså at prioriteringen hos meg ville vært å bruke den tiden på skolen til noe skolerelatert enn kun tochkommandoer).
    Har du noen tilsvarende salaby som kan brukes på ungdomsskolen ? :) Bra innlegg.

    SvarSlett
  2. Har aldri prøvd noen av programmene selv, men ble velig nyskjerrig på Salaby, og kunne tenkt meg å brukt dette selv i undervisning.
    Fint innlegg!

    SvarSlett
  3. Dette var 2 interesante IR-verktøy dere presenterer. Jeg skulle likt en direkt link til programvarene, men finner vel det lett selv via google. Det har allerede blitt nevnt av andre at "touch" er ikke et mål, men kan selv vedgå at evnen kan være hendig. Men da må jeg stille spørsmålet til hvordan "gratis touch metoden" kan lære bort "touch" til dyslektikere? Kan den brukes til og for dem?

    SvarSlett
  4. To gode tips. Salaby høres ut som en nettressurs som kan komme til god nytte i klasserommet, og som kan gi elevene en annerledes økt. Når det gjelder gratis touch så ser jeg ikke helt nytten av den i klasseromemt, men for min een del høres det ut som ett flott verktøy :P

    SvarSlett
  5. Touch er viktig! Ergonomi og gode vaner må til for at elevene skal orke å benytte digitale verktøy over tid. Noe av utfordringen her er kanskje at for mange unge i dag, benytter de tastaturer fra veldig tidlig alder. De lærer seg "sin egen metode" for å skrive på et tastatur. Før år 2000 (?) var det for mange naturlig å bli kjent med datamaskiner gjennom skole og utdanning,og derfor også lettere å få touchmetoden inn under huden fra begynnelsen av.

    SvarSlett