torsdag 23. april 2015

Refleksjon rundt filming av egen undervisning.


Jeg valgte å gjennomføre denne oppgaven når jeg var ute i praksis. Der underviste jeg for det meste på 7. trinn og hadde matematikk og kroppsøving. For å gjøre denne oppgaven valgte jeg å filme oppstarten av en matematikktime hvor jeg fikk ro i klassen og hadde litt repetisjon fra hva vi hadde gjort forrige time. Før jeg gjorde dette hadde jeg snakket med kontaktlærer og spurt om jeg fikk lov, det var helt greit og jeg trengte ikke å gjøre noe mer siden jeg bare skulle filme meg selv. Før elevene kom inn i klasserommet satt jeg opp mobilen på kateteret og gjorde klart til å filme, jeg sa ikke noe til elevene om at det sto på.

På slutten av dagen satte vi oss ned og så gjennom filmen. Deretter diskuterte vi hva som vi syntes jeg hadde gjort bra og hva jeg kunne forbedre meg på fremover. Noe av det vi kom inn på i samtalen var at jeg hadde en tendens til å fikle med pennen jeg holdt i hånda når jeg ventet på et svar fra elevene som kunne skrives på tavle. Dette er noe som kan virke forstyrrende på elevene og kan ta vekk konsentrasjonen fra det de egentlig skal ha konsentrasjon på.


Det å filme sin egen undervisning kan være et bra redskap for lærere å bruke for å få sett hvordan de er i klasserommet og for å se hvordan man forklarer det som blir gått gjennom. Man kan da se på seg selv slik elevene ser på en hver eneste dag og får dermed et inntrykk av hvordan man kan bli oppfattet. Det er alltid greit å sjekke innimellom hvordan man gjør jobben sin og reflektere rundt dette, det kan gjøre så en tenker mer over hva en gjør og ikke setter seg fast i samme spor. Ved å filme kan en enkelt gjøre dette, det kan også gjøres ved at noen andre observerer timen, men det slipper man ved å filme selv. Da slipper man det at noen andre er inne i timen, noe som kan være ubehagelig for enkelte. Likevel får man noe å reflektere rundt i etterkant. Det kan også være lettere å få kolleger til å se på deg i og med at de kan se en film og ikke trenger å være tilstede i klasserommet, noe som kan være problematisk i en travel hverdag. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar