fredag 10. april 2015

Refleksjon filming av undervisning

I denne praksisperioden underviste jeg i matematikk og naturfag i en 6. og 7. klasse. Jeg valgte å filme oppstarten til en matematikk time med tema «repetisjon multiplikasjon  og divisjon». Jeg fortalte elevene at jeg bare skulle filme meg selv for å se om jeg kunne bli bedre. Elevene ble ikke påvirket på noe måte som jeg opplevde. Jeg hadde snakket med kontaktlærer om det var greit at jeg gjorde det og jeg fikk svar om at dette var greit bare at ingen av elevene kom med på filmen.

Etter timen gjennomgikk basisgruppen min filmen på slutten av dagen. Vi diskuterte og reflekterte rundt ting som var bra og hva som kanskje kunne gjort annerledes. Fokus var mye mot tydelighet og gode beskjeder. Et verktøy for å analysere sin egen undervisning kan være veldig nyttig ettersom mange lærere blir nervøse når et menneske fysisk sitter og observerer dem. Det er et veldig godt verktøy for å finne ut hvordan kanskje elevene opplever undervisningen ettersom man filmer fra deres ståsted. Læreren har sin egen opplevelse over hvordan timen fungerte og kan i ettertid observere og reflektere med et konkret materiale istedenfor bare hukommelsen.


Det kan være skummelt for mange lærere å ta i bruk et slikt verktøy, men hvis det er en utbredt arbeidsmåte i en skole så vil det være lettere. Å kunne legge opp til refleksjonsmøter der lærerne felles ser et par videoer og deretter reflekterer rundt dem kan være veldig nyttig. Alle praksislærere vi hadde hatt synes det alltid var veldig nyttig å kunne observere andre mennesker som underviser, men at det var veldig vanskelig å få tid og ressurser til det i hverdagen. Klarer man å få flere lærere i en skole til å filme sin egen undervisning så slipper man at flere lærere må være i klasserommet. De kan heller møte etter skoletid å reflektere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar