mandag 6. april 2015

Refleksjonsnotat - undervisningssituasjon


Forarbeid
I arbeidet med å filme seg selv i en undervisningssituasjon var det flere ting som måtte avklares før jeg kunne sette i gang med opptaket. Jeg valgte å filme da jeg var i praksis, for at der skulle bli en mest mulig reell situasjon å se og reflektere over i etterkant. Jeg måtte snakke med praksislærer og forklare at dette var en film som jeg skulle bruke til eget arbeid, det skulle bare være av meg og ikke elevene, og filmen ville bli slettet etter bruk. Da dette var i orden spurte jeg en av mine medstudenter i praksis om hun ville filme meg fem til ti min av oppstarten av undervisningstimen.


Refleksjon
Da alle på basisgruppa hadde filmet samlet vi oss for å reflektere over egen og hverandres undervisning. Vi så en og en film og gav hverandre tilbakemeldinger. Vi kom med konkrete og konstruktive tilbakemeldinger om ulike aspekter ved undervisningssituasjonen. Den som ble filmet fortalte også litt om hvordan hun synes det var å bli filmet i undervisningssituasjonen, og hvordan hun så seg selv «live» i forhold til hvordan hun oppfatter at hun er. Det ble lettere å se hva man faktisk gjør i forhold til hva man tror man gjør og er.

Selv om man får tilbakemeldinger fra praksislærer når man er i praksis er det nyttig å se seg selv. Man blir mer observant på hvordan man forholder seg til barna, sitt eget kroppsspråk, stemmebruk, hvordan man beveger seg i klasserommet og så videre.

Jeg tenker at alle har nytte av å se seg selv undervise, for å få et mer helhetlig bilde av den man er som leder i en klasse.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Det ser ut til at dere har hatt en nyttig refleksjon i gruppen. Det som kommer frem her er imidlertid litt lite konkret og utfyllende. Innlegget er uansett godkjent som en del av arbeidskravet :-)

    SvarSlett