onsdag 8. april 2015

Film og refleksjon over egen undervisning

Til denne oppgaven valgte jeg å ta utgangspunkt i oppstarten av opplegget i e-twinning prosjektet jeg deltok på i praksis. Vi skulle ha en økt om humler og klassen skulle i fellesskap bygge en humlekasse. Som oppstart skulle vi ha en introduksjon om humler og hvorfor de er så viktig for oss mennesker.  Deretter skulle de gruppevis jobbe med ulike deler av humlekassen. De gruppene som ikke jobbet med byggingen, skulle arbeide i et hefte om humler, hvor de måtte lese en del og svare på oppgaver og tegne humler. Jeg hadde ansvaret for å fortelle elevene om dagen, og å ha en presentasjon om humler. Derfor valgte jeg å ta utgangspunkt i denne økten.


Jeg hadde en kort gjennomgang av hva vi skulle igjennom denne dagen, før jeg gikk over til å fortelle om humler. Jeg benyttet en power point til dette, hvor det var noen stikkord og bilder om hva jeg pratet om. Jeg valgte dette fordi elevene i tidligere timer har gitt tilbakemeldinger om at de liker å ha noe å fokusere på mens de hører på. Elevene fikk også muligheten til å fortelle litt om hva de kunne om temaet fra tidligere, som førte til samtale mellom elevene og meg. I tillegg var planen å  vise to filmer fra nrk skole. Tekniske problemer gjorde at dette tok tid og elevene måtte vente ganske lenge. Det viste seg å være noe med praksislærers pc som gjorde at vi ikke fikk lyd på filmene. Etter noe knot fikk vi i gang lyd og film, slik at elevene fikk sett.


Gruppen min var tilstede i denne undervisningen slik at de observerte meg i tillegg. De ga meg tilbakemeldinger på at jeg beveger meg mye frem og tilbake når jeg snakker og at jeg bruker veldig mye kroppsspråk og hender når jeg prater. Jeg ser at dette i enkelte tilfeller kan virke litt forstyrrende for elevene. Litt bevegelse er bra for å holde elevene fokusert på hva jeg sier, og kan gi en indikasjon på om elevene følger med eller ikke. Men jeg kan med fordel roe ned på vandringen frem og tilbake foran elevene. Jeg kunne i tillegg ha vært mer detaljert i forklaringene mine om humler, siden elevene skulle svare på en del spørsmål i oppgave heftet senere i økten. Da jeg skulle sette i gang filmen og dette ikke fungerte, ble elevene sittende uten noe å gjøre. Dette skapte en del uro i rommet. Jeg kunne ha håndtert dette på en mye bedre måte, ved å aktivisere ungene med noe i stedet for å be de vente.


Jeg ser at å filme seg selv og bli observert kan gi et godt utgangspunkt for å endre på uvaner man har i forhold til undervisningen. Man blir mye mer bevisst på hva man gjør og i andre tilfelle ikke gjør. Et godt redskap å bruke, slik at man kan justere seg selv i forhold til elevene.  Kanskje lurt å gjøre dette med jevne mellomrom, slik at man kan justere bort dårlige vaner man legger til seg.



2 kommentarer:

  1. Her har du gjort en bra refleksjon, Tone. Jeg er helt enig i at det å filme seg selv i en undervisningssituasjon en et bra verktøy. Som du sier så får man muligheten til å justere bort dårlige vaner. Og så får man muligheten til å få litt skryt for det man gjør bra også :)

    SvarSlett
  2. Gode refleksjoner, Tone. Jeg er også veldig enig i at film som verktøy kan være svært nyttig i undervisningssituasjon. Man får analysert og reflektert over egen atferd og egne handlinger, og blir mer bevisst over egen rolle som klasseleder.
    Jeg tror dette er noe som med fordel kunne vært tatt i bruk også av lærere som har vært i yrkeslivet en god stund!

    SvarSlett