torsdag 9. april 2015

Refleksjoner rundt egen undervisning



Jeg har valgt å filme en undervisningstime hvor jeg hadde norsk på 6. trinn. Denne timen var temaet kj-lyden. Dette er i utgangspunktet en vanskelig oppgave å få interessant, men jeg følte at jeg hadde lagt en god plan for timen. Timen ble lagt opp ved hjelp av power point men også ved oppgaveløsing på smartboard.

Økten startet ved at jeg filmer første del av timen, siden det er den sekvensen som jeg underviser mest. Jeg setter målet opp på tavla slik at elevene også får sett det visuelt også, jeg starter med å forklarer at det er ulike kj-lyder, forklarer de forskjellige kj- lydene og forsøker også å uttale de forskjellig. Jeg forteller om regelen og unntakene, gir elevene eksempler på de forskjellige kj- lydene. Jeg tenkte vel at dette gikk jo greit, jeg avslutter filmingen og fortsetter timen med oppgaveløsing og kryssord for elevene.

Når jeg i ettertid har sett på filmen ser jeg jo at det helt klart er rom for forbedringer.  Jeg ser blant annet at man tror man forklarer en ting tydelig, men det blir likevel ikke tydelig nok når man ser det på film. Jeg synes at jeg var veldig tydelig på hvordan man uttalte de ulike kj-lydene, men på filmen høres det ut som jeg sier de samme lydene hver gang. Jeg ser da at dette var ikke lett for elevene å forstå. Jeg ser da at man må være mye tydeligere på hvilken lyd man ønsker å ha frem. Man kan også forklare elevene hvor i munnen tunga befinner seg. Da tror jeg at det hadde gitt elevene et mye større utbytte ut av at jeg anstrengte meg for å være tydelig.
Jeg visste i utgangspunktet at jeg beveger meg når jeg underviser, men filmen viste at jeg bevegde meg mye mer enn jeg var klar og over. Jeg ser i etterkant at det kanskje ikke er så heldig i forhold til at elevene da hele tiden må flytte blikket for å holde fokuset på meg.
Gjennom filmingen fikk jeg kunnskap om en time som i utgangspunktet jeg trodde var god, kanskje ikke var så god likevel. Jeg erfarte at selv om man forsøker å være tydelig og gi en god forklaring så er det ikke alltid slik at budskapet blir like tydelig og klart som man trodde det var. I tillegg gjorde jeg meg erfaringen at jeg bevegde meg mye og at dette kan virke inn på elevenes konsentrasjonsevne.
Jeg tenker at filmingen har gitt meg en nyttig «lærepenge» slik at jeg nå vet hva jeg må jobbe videre med for at elevene skal få et så godt læringsutbytte som mulig. Jeg gjorde opptaket ved hjelp av en assistent og har i ettertid snakket med vedkomne om hva jeg fant ut. Jeg har også spurt om hun har lagt merke til det samme som jeg kom frem til. Hun hadde ikke gjort det så det kan jo være at man selv blir veldig kritisk når man skal løse en slik oppgave i skolesammenheng. Jeg synes likevel det var en god måte å jobbe på, man får jo informasjon om hvordan man selv er som lærer, og det gir en mer innsikt synes jeg. Jeg tror nok at jeg vil benytte denne muligheten ved flere anledninger.


1 kommentar:

  1. Spennende tanker, Anne-Grethe, både om bevegelse i rommet og om forklaring av kj-lyder. Det er veldig nyttig å se seg selv og sammenlikne det man ser med det man selv opplever. Jeg tror du har rett i at mann lett kan bli veldig kritisk når man ser seg selv på video i skoleoppgavesammenheng. Man har lett for å henge seg opp i enkelte aspekter. Dessuten kan opplevelsen for deltakerne i rommet være en annen enn den man opplever gjennom en video i etterkant. Eksempelvis kan ansiktsuttrykk hos elevene ha noe å si for de valgene du tar i situasjonen. Det vil ikke komme fram på en video der du kun ser deg selv.

    SvarSlett