For å få
gjennomført en økt hvor jeg skulle filme meg selv, mens jeg presenterte eller
underviste et emne valgte jeg å benytte praksisperioden som arena. Ute i
praksis var det hovedsakelig 7.trinn jeg fikk undervise for, og fagene var
matematikk og kroppsøving.
Før jeg
skulle filme, spurte jeg praksislærer om godkjenning for å få gjennomført
prosjektet. Det fikk jeg lov til, og trengte ikke å få godkjennelse av
foresatte, da kameraet skulle være rettet mot meg.
Det jeg
ville analysere og se ekstra etter var forskjellen mellom oppstart og avslutte
en matematikktime. Bakgrunn for dette var at jeg hadde fått gode
tilbakemeldinger om at jeg var veldig flink i oppstarten av timen, og at det
var ønskelig at jeg ble like god til å avslutte en time. Noe av resultatene som
kom frem etter at vi hadde tittet på klippet var at jeg virket mer selvsikker
og mer tydelig i beskjedene mine når jeg skulle starte et tema. Det virket som
elevene forstod meningen og hensikten med det jeg gjorde og sa, og det var
dermed lettere å få en dialog med elevene. Det som skjedde når jeg skulle
avslutte timen var at det var mindre struktur i det jeg sa, og et resultat av
det var at elevene ble mer urolige. En faktor som kunne være med på at det ble
slik denne økta, var at jeg glemte å se på klokka. Dermed ble det mindre tid
til å gjennomgå og oppsummere det jeg hadde planlagt.
Det å
filme seg selv undervise er et supert hjelpemiddel for å bli en bedre
klasseleder, ved at du konkret kan gå inn å se på ulike gestikulasjoner vaner
eller uvaner, slik at du kan rette opp og få bedre flyt i timen.
Absolutt
noe jeg kommer til å ta i bruk når jeg kommer ut i jobb.
Det er bra at du tenker forbedringspotensiale. Her blir videoen brukt slik at du kan forbedre deg på spesielle situasjoner. Det er viktig at vi tar oss tid til å finne ut av hva som fungerer og ikke fungerer. Derfor veldig fint at du vurderer deg selv ved bruk av video.
SvarSlett