søndag 29. mars 2009

Wikibooks - Digital kompetanse

Mappeoppgave 2 innebærer å redigere et eksisterende tema på http://www.wikibooks.org/. Gruppa mi bestod denne gangen av Elise, Ingrid og meg, og temaet var Digital kompetanse. Hvis du går inn på denne siden så finner du Bokens hensikt, IKT i fagene og Øvrige temaer og under sistnevnte ser du den vi har redigert; Digital kompetanse.

Vi satte oss sammen og så gjennom sidene som var, og diskuterte i fellesskap hva vi syntes burde endres på og hva som var bra. Det ble mye sletting for å si det sånn! Deretter tok vi for oss to av temaene hver, og satte i gang. Underveis forhørte vi oss med hverandre og jeg syns det ble ganskebra.

Jeg syns det moro å utbedre sidene, det var varierende kvalitet på det som stod der fra før. Noe var veldig relevant og godt skrevet, mens annet ikke var relatert til tema i det hele tatt. Disposisjonen ble vel nesten redigert på nytt i alle kapitlene.

Wiki-familien har ikke akkurat rykte på seg for å gi ut sikker og pålitelig informasjon, så jeg syns det er veldig ålreit å faktisk kunne si at disse sidene og underkapitlene uten problemer kan brukes i skolen. De går jeg god for!

Dette mappekravet er veldig interessant med tanke på at vi er med på å redigere det andre kan bruke i skolen. Vi tar på en måte litt ansvar i forhold til den informasjonsstrømmen vi finner på nett. Dessuten har vi mulighet til å legge vekt på det vi mener er viktig og relevant, og på den måten påvirke leserne.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar