fredag 27. mars 2009

En god erfaring.

Når jeg var i praksis på en barneskole i Halden (5klasse), bestemte vi oss for å lære elvene hvordan de kunne bruke et regneark. Vi jobbet litt frem og tilbake med tema, og tenkte mye på hvordan elevene ville respodere til denne undervisningstimen.

Vi koblet opp en kanon til min pc slik at elevene selv fikk følge med på alt som ble gjennomgått. Vi tok det veldig med ro, og forklarte hele tiden hva vi gjorde. Elevene stilte ofte spørsmål og vi svarte så godt vi kunne. Etter denne ene timen skulle vi bevege oss til datarommet hvor elevene skulle få prøve ut sine erfaringer.

Læreren var veldig spent siden hun ikke hadde jobbet mye med data, og hun fortalte at data generelt ble lite brukt på skolen den gangen.

Elevene satte seg ned med noen oppgaver og vi studentene gikk rundt å hjalp dem. Denne timen gikk veldig fint og vi så at de fleste elevene hadde fått med seg mye av det som hadde blitt gjennomgått. Elevene syns undervisningmetoden var morsom og ønsket seg flere slike timer.

3 kommentarer:

  1. Det er artig når undervisningsopplegg fungerer. Man ser jo gang på gang at elevene er de som fanger opp detaljer om hvordan man benytter seg av ikt. Likte måten dere hadde gått frem på med elevene, med tanke på tempoet og hvordan dere lot dem få tenke og stille spørsmål som var tilknyttet emnet.

    SvarSlett
  2. Kjempebra at dere som studenter satte igang arbeid med regneark for elevene. Jeg synes også dette er en veldig fin måte å jobbe med ikt på, det at lærer og elever sitter i fellesskap og gjennomgår oppgaver sammen, og elevene får mulighet til å stille spørsmål.

    SvarSlett
  3. Flott! Jeg har samme erfaring som deg med dette. Jeg var vikar for en gjeng 6-7 klassinger som var svake i matte. Jeg er veldig glad i å bruke IKT, og siden datarommet på skolen nesten aldri var i bruk, så benyttet vi mye av tiden og undervisningen her. Resultatet var engasjerte elever som egentlig hadde vært "lei", siden de ikke følte de strakk til og hang med ellers. De hadde fått en mental sperre som tråtte inn med en gang jeg startet tavleundervisningen og delte ut arbeidsbøkene. Mattestykker opp og ned på et hvitt ark var ikke veien å gå.

    SvarSlett