fredag 6. mars 2009

Kommer lærebøkene tl å forsvinne?

Ved en av de fire videregående skolene i Hordaland (Olsvikåsen) ble det skrevet en artikkel tidlig i 2007 om at det blir stadig mer og mer vanlig med bruk av pc som hjelpmiddel i timesammenheng. Elevene ved disse skolene bruker sjelden papir og blyant, noe som også gjelder ved prøver. Men det skal være sagt at det er ikke alle lærerne som er like villige til denne endringen.

Professor Wim Veen, en nederlandsk forsker og lærer. Han mener at om en ti års periode kommer det ikke til å finnes lærerbøker i skolen. Lærere vil fungere mer som veiledere og ikke kunnskapsformidlere. Videre mener han at det er de unge som ikke lengre klarer å konsentrere seg om å lese i bøker. "Når unge leser lekser i dag har de tv og musikk på samtidig som de snakker i telefonen og chatter med venner på msn" (Wim Veen)
Han mener at hvis det ikke skjer noe med den tradisjonelle undervisningen snart, vil elevene etter hvert føle seg umotiverte.
Mine tanker former jo selvfølgelig rundt det evige spørsmålet. Hvis vi som lærere ikke lenger skal være kunnskapsformidlere, men kun veiledere, hvordan skal det bli struktur på læringen. Som Wim Veen sier, så vil det ikke være læreren som sitter på svarene lengre. Deres oppgave vil fremover være å henvise elevene til der svarene er.
Er dette en undervisningsstil som vil fungere i lengden?

Bergens tidende:
Publisert: 14. feb. 2007 Oppdatert: 14. feb. 2007
http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article340446.ece

6 kommentarer:

  1. Mange IKT-forskere i Norge har håpet at teknologien skulle sprenge vei for en mer progressiv pedagogikk i skolen. Jeg vet ikke om det kommer til å skje. Foreløpig har det skjedd lite pedagogiske endringer. I høyere utdanning i Norge er det for eksempel veldig god IKT-infrastruktur, men de fleste opererer fortsatt med et tradisjonelt fastlagt pensum.

    SvarSlett
  2. Ja takk, begge deler!
    Jeg tror ikke behovet for den tradisjonelle lærerrollen vil forandre seg så mye med det første. Jeg tror vi trengs både som kunnskapsformidlere og veiledere nå og i framtiden. Vi må selvfølgelig tilrettelegge undervisningen slik at elevene lærer best mulig og det vil alltid være viktig at vi følger elevene i utviklingen. Utfordringen blir jo selvsagt å få med de "uvillige" lærerne i utviklingen også - de får være kunnskapsformidlere, så kan vi IKT-fantomer være veiledere...

    SvarSlett
  3. "Når unge leser lekser i dag har de tv og musikk på samtidig som de snakker i telefonen og chatter med venner på msn" (Wim Veen)

    Når jeg leste dette sitatet kjente jeg meg igjen. Med to skolebarn og leksejobbing hver dag, både for dem og meg selv, blir mange ulike arbeidsmåter utprøvd. Men en ting er sikkert, at det enten er tv, musikk eller msn-prating på! Barn i dag er vant til at det skjer mye på en gang, mange har behov for stimulering fra flere hold samtidig som de holder på med andre ting.

    Jeg tror det vil skje noe med den tradisjonelle undervisningen etterhvert, vi vil trekke digitale hjelpemidler inn mer og mer i skolen. Men dette tar tid og penger. Så i laaang tid framover vil lærerens rolle forbli den samme. For å kunnne være en veileder i kunnskap må man vel også ha kunnskapen selv, ellers vil man ikke kunne skille mellom hva som er riktig eller feil..

    SvarSlett
  4. Men er det ikke trist hvis bøkene blir borte...? Jeg er stor fan av å bruke digitale verktøy i skolen, og som en student ved den ikt-baserte lærerutdanningen i Halden, bruker jeg den bærbare pcen mye. Men jeg kjenner mine begrensninger og skriver med pen på papir i forelesningene. Ikke fordi jeg skriver sakte på pcen, men fordi jeg lett blir distrahert. Det har skjedd mange ganger at jeg "bare" skal sjekke mailen min i en forelesning, og ender opp med å dette ut en hel time fordi jeg ble sittende å lese vg, eller noe annet spennede på nett. Og det er mange av oss, still deg bakerst i et auditorie en time og ta en titt nedover på skjermene. Mye facebook og vg. Hvis ikke lærerstudenter klarer å følge med, kan vi forvente det av elevene?

    SvarSlett
  5. Pc`n må vi ha, men det må vi med bøker også. Som i kommentaren over så er det mye annet som er lett og gjøre mens man jobber på pc`n. Det gjør jeg ikke når jeg leser i bøker. For min del synes jeg det er lettere å lese ting i papirform enn på en skjerm. Tror det fortsagg er mange som meg.

    SvarSlett
  6. Kan ikke se for meg at lærebøker i papirformat vil forsvinne.Skal man lese en lengre tekst synes vel de fleste at det mer behaglig å lese papirutgavene. Skulle papirutgavene forsvinne vil det bli gode tider for skriver, blekk,og papirprodusentene.

    SvarSlett