torsdag 5. mars 2009

UNGE og blogging

Blogging er noe som har blomstret opp ekstremt mye det siste året, og det finnes bloggere i nesten alle aldre. Før har det vært mye snakk om Nettby og Facebook, at man skal passe seg for hva som legges ut og lignende. I blogger som jeg ”snubler” over viser barn og unge (også voksne) at de ikke eier hemninger når det kommer til informasjon om privatlivet deres. Det meste som skjer i livet deres blottlegges for alle og enhver, og jeg vil tro det er mange som ikke tenker over at ting som legges på nett aldri forsvinner.

Jeg tenker litt på hva vi som lærere kan bidra med når det gjelder disse tingene. For nettet kan være ganske skummelt. Da må jeg nevne hackere, som ofte er inne på blogger og skriver støtende innlegg, bytter design og stjeler informasjon. Hva disse menneskene får ut av dette vet jeg ikke, men at det finnes en del av disse, som har som hobby å skape kvalme, er jeg ganske sikker på. Jeg vil tro at mange av bloggerne som har opplevd og blitt hacket føler dette veldig skremmende, det er faktisk personer som er inne på siden din og har all kontroll.

Som lærer har man muligheten til å påvirke elevene i noen grad, da tenker jeg spesielt på dette med å legge ut informasjon om seg selv. Man burde kanskje avse en time eller to hvor man snakker om ulemper ved det å legge ut all informasjon om seg selv. Man kan lære elevene at det lønner seg å holde igjen en del informasjon slik at folk ikke har muligheten til å stjele deres identitet og lignende. Selvfølgelig skal man ikke skremme elevene såpass mye at de slutter med blogging, men å gi de en liten tankevekker tror jeg bare er sunt.

Hva syns dere?

Bitre bivirkninger ved blogging

6 kommentarer:

  1. Du er inne på noe kjempe viktig her!!
    Det er viktig med nettvett og når det gjelder blogging så eksponerer man sine egne meninger, og det er det verdt og tenke over mer enn en gang!!
    Mobbing på nettet er jo noe nytt, og det er ikke overraskende at nettet har blitt en kanal for det også... ikke bare positiver ting. Derfor tror jeg det er viktig at vi som lærere setter fokus på dette, og bidrar til holdningsskapende arbeid for å bedre "nettmiljøet"....

    SvarSlett
  2. En tankevekker er så absolutt sunt.Det følger ikke med noe særlig til bruksanvisning for de unge eller de eldre for den saks skyld, om hvordan man skal te seg.Derfor føler jeg at det er så absolutt riktig og ikke minst viktig å informere dem om hva som finnes av farer der ute.

    SvarSlett
  3. Jeg har møtt mange elever i skolen som har hatt blogger og egne hjemmesider på sider som piczo.Her legger de ut alt fra fullt navn til hjemmeadresser. Jeg tror det er viktig å legge fokus på dette med ikt og sikkerhet helt fra småskolen av. IKT er en del av de flestes hverdag fra ung alder nå. Mitt tantebarn på 10 år har allerede egen nettside, mailadresse og msn.

    SvarSlett
  4. Jeg er helt enig i at vi som lærere også burde opplyse elevene om de negative sidene ved blogging. Jeg opplevde at en i familien(ivrig blogger) fikk stjålet identiteten sin. Vi oppdaget ved en tilfeldighet en person i Mexico brukte alle bildene, men hadde annet navn og andre historier rundt dem. Jeg var også med på noen bilder og det var skikkelig ekkelt, selv om de ikke var misbrukt på noen fæl måte.. Så det er veldig viktig for barn og unge å forstå at dersom man legger ut informasjon, så kan den lett tas i bruk av andre. Det er mange som ikke skjønner det før de har opplevd det selv..

    SvarSlett
  5. Jeg tror det er kjempeviktig å sette fokus på dette! Det er altfor mange som legger ut "hele livet" på nett, og det sier seg selv at en eller annen dag, kan du risikere at det slår tilbake på deg. Men, når man er 12, så tenker man ikke akkurat så mye på sånt, så da er det greit at vi som lærere kan ta litt ansvar.

    SvarSlett
  6. Helt enig med alle her. Noen jeg vet godt hvem er har en blogg hvor all informasjon om familie, venner og hvor personen bor ligger så alle kan se. Det er livsfarlig å legge ut hjemmeaddresse og i tillegg si i fra om at familien skal på ferie. Det er så mange som ikke tenker seg om før de legger ut slike ting og det er skremmende. Man vet aldri hvem som lusker på nettet etter slik informasjon

    SvarSlett