mandag 30. mars 2009

Lykken er en projektor i taket.


For alle som skylder på dårlig økonomi og dårlig teknisk utstyr i skolen; må man ha så mye utstyr?! Må man ha en pc til hver elev for å kunne tilfredsstille kravene om digital kompetanse i læringen? Gi meg en projektor til å henge i taket og jeg er fornøyd. Det er sikkert ikke budsjetter i skolen for å komme med slike krav, men da får vi samle inn penger selv da. Projektoren skal brukes flittig. Jeg ser for meg at jeg kobler opp en laptop til projektoren og sammen kan vi reise ut i verden, elevene og jeg. Hver dag kan vi starte dagen med en nyhetsrunde på internett og holde oss oppdatert i verden. Vi kan gå inn på læringsplattformen sammen, og uansett hva vi har av temaer så kan vi søke opp bilder og info på internett. Opplæring i bruk av digitale verktøy kan være lurt å vise først på projektor, så kan elevene prøve seg selv etterpå. Har man da et par resirkulerte pc-er bak i klasserommet i tillegg, så har man det man trenger og hele verden i sin hånd.

8 kommentarer:

  1. Jeg er så enig! Hva med å gjøre det beste ut av det lille man har? Likte veldig godt tanken din om hvordan man kan bruke prosjektor som en del av skolehverdagen - det trenger faktisk ikke å være vanskeligere:) Jeg er stor fan av projektor selv, for det blir som en tavle med mye ekstra, også er det litt mer spennende å se på en "levende" prosjektor på veggen enn den flate tavla -for å sette det på spissen!

    SvarSlett
  2. Så sant! Som Solveig fortalte meg om, så hadde hun vært på en skole der de hadde endel prosjektorer. Flott i Kunst og Håndverk, vise videoer som forklarer framgangsmåter. Til matlaging med oppskriften fremme, og man trenger ikke dele ut ark. Og som teksttavle i musikken.

    SvarSlett
  3. Ja, det er alltid gøy å ha prosjektor koblet til i klasserommet, men også alltid mye styr med å få lånt en, styre med ledninger o.l Det er en utrolig god ide at man kan samle inn penger til en prosjektor selv! Det hadde vært supert om den bare kunne hengt der og vært tilgjengelig hele tiden. Sikert mange av elevene og foreldre som ville vært med på en dugdad for å samle inn penger:o) Det ville jeg som forelder selv vært med på i alle fall!

    SvarSlett
  4. Tenkte ikke på det med at man slipper å bruke masse papirkopier når man kan se det på en skjerm for alle. Veldig lurt tenkt!

    SvarSlett
  5. Du er smart du Solveig! Nå blir det nok mye kakesalg, og salg av tegninger o.l.!

    Jeg er stor fan av prosjektor, men som sagt før her er det utrolig tungvindt å drasse på en prosjektor på tralle...(men absolutt bedre enn ingenting!!)

    SvarSlett
  6. Projektor er et smart verktøy til sitt bruk, men for å kunne benytte seg av de pedagogiske programvarene som finnes kreves det utstyr nok til å kunne ha en gruppe med elever som har hver sin PC. Man trenger ikke en PC til hver elev på skolen, men å si at en projektor og et par resirkulerte PCer er nok høres veldig gammeldags ut.

    SvarSlett
  7. Jeg likte ideen med å starte dagen med en nyhetsgjennomgang med elevene i fellesskap. I ungdomsskolen er ikke elevene akkurat oppdatert på hva som skjer i verden. Kanskje dette kunne spore til større egasjement.

    SvarSlett
  8. Da vi var på skolebesøk under en studietur i England i våres, fikk vi til vår store overraskelse se at hvert eneste klasserom var utstyrt med projektor og smartboard. Ettersom engelske skoler har mindre penger å bruke på sånt enn norske, men allikevel klarer det, er det jo en svak mulighet for at man også i Norge kan klare å finne noen ekstra kroner til slikt utstyr i alle klasserom

    SvarSlett